نقش رباتیک در زندگی دنیای مدرن

نقش رباتیک در زندگی دنیای مدرن
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹

در این گزارش نقش پررنگ و غیرقابل انکار صنعت رباتیک در اتوماسیون دنیای مدرن بررسی شده است.

به گزارش گرداب، مفهوم اتوماسیون یا خودکارسازی محل کار موضوع جدیدی نیست، اما آینده ربات‌های پرسنل روشن است. کسب و کارها در دهه‌های اخیر از علم رباتیک استفاده کرده‌اند که اغلب آن در حوزه تولید بوده‌اند اما شاید آینده داستان متفاوتی داشته باشد. پیشرفت‌های فناوری و گسترده‌تر شدن این مفهوم احتمالا به بیشتر اتوماسیون کردن دنیای مدرن منجر شود. صنعت رباتیک طی سال‌ها در حال توسعه بوده است و این روند در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه می‌یابد. فدراسیون بین‌المللی رباتیک پیش بینی می‌کند که تا پایان سال جاری بیش از سه میلیون ربات در کارخانه‌ها به کار گرفته شود. البته این رشد قابل توجه در صنعت رباتیک همه آن چیزی نیست که می‌توان انتظار داشت زیرا در آینده نه تنها تعداد ربات‌ها بیشتر خواهد شد، بلکه صنایع بیشتری از رباتیک بهره خواهند برد.

صنایع جدید استفاده کننده از رباتیک

اتوماسیون ادراکی

اتوماسیون ادراکی در نقطه‌ای بین محاسبه ادراکی و هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. به کمک فناوری‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی، کامپیوترها می‌توانند میزان بسیار زیادی از اطلاعات را، که برای انسان امری ناممکن است، پردازش کنند. اتوماسیون ادراکی ابزارهایی مانند پردازش زبان‌ها، استخراج داده و فناوری معنایی را به کار می‌گیرد تا به خیل عظیمی از داده‌های مرتب نشده معنا دهد. سپس می‌تواند از این داده‌ها برای تولید و تحلیل پیش‌بینی‌های مفید استفاده کند.

ایمنی و امنیت

پردازش اطلاعات رباتیک، شیوه خودکارسازی اعمال تکراری شغلی، پتانسیل مهمی در ارتقا امنیت ارائه می‌دهد. بسیاری از نگرانی‌ها در مورد ایمنی، به دلیل خطاهای انسانی است که اتوماسیون فرآیند‌های خاص از این اشتباهات می‌کاهد. انسان‌ها ممکن است خسته شوند یا حواسشان پرت شود و اشتباهاتی کنند که منجر به آسیب جسمانی یا مالی شرکت شود؛ اما ربات‌ها انسان‌ها را از انجام کارهای پیچیده و سخت راحت می‌کنند و همچنین می‌توانند امنیت اطلاعات را بالا ببرند.

آماده‌سازی انبار

مدیریت موجودی بخشی مهم در بسیاری از کسب و کارها است، اما اشتباهات کوچکی مانند تعلیم ناکافی و داده‌های غلط می‌تواند کل فرآیند را مختل کند؛ اما استفاده از ربات‌ها این خطاها را به حداقل می‌رساند و از عواقب حادی که ممکن است پیش آید، جلوگیری می‌کند.

کارهای خطرناک

رباتیک نه تنها در حوزه‌هایی که امکان بروز خطای انسانی وجود دارد مفید است، بلکه در موارد خطرناک نیز به کمک ما می‌آید. ۷۷ درصد کارگران در بریتانیا گفتند که ترجیح می‌دهند کارهای خطرناک را ربات‌ها به جای انسان ها انجام دهند. به کارگیری ربات‌ها در محیط‌های خطرناک نه تنها ریسک را برای انسان‌ها کم می‌کند، بلکه موجب می‌شود کسب و کارها فعالیت‌هایی که به دلیل وجود خطر نمی‌توانستند انجام دهند را شروع کنند.

اتومبیل‌های خودران

ممکن است ۲۰۲۰ سالی نباشد که اتومبیل‌های خودران وارد خیابان‌ها می‌شوند، اما قطعا تعداد مدل‌های اتوماسیون شده نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

تکمیل فروشگاه داری

هدف رباتیک در کسب و کار حذف نیروی کار انسانی نیست، بلکه می‌خواهد آن را کامل کند. صنعت فروشگاه‌داری می‌تواند محل خوبی برای ارتقای رابطه همکاری میان انسان‌ها و ربات‌ها باشد. استفاده از ربات‌ها برای کارهایی مانند تمیز کردن، مدیریت موجودی یا ورود داده‌ها باعث می‌شود کارمندان زمان بیشتری برای توجه به مشتریان داشته باشند.

خدمات درمانی

صنعت پزشکی به تحلیل‌های سریع و دقیق نیاز دارد و رباتیک دقیقا همین را ارائه می‌دهد. در حالی که ارتباط انسانی برای پزشکان امر مهمی است، ربات‌ها می‌توانند به آن‌ها در اتمام سریع‌تر و صحیح‌تر کارها کمک کنند. حتی جراحان می‌توانند با کمک رباتیک مریض‌های خود را از فاصله هزار مایلی عمل کنند.