Gerdab.IR | گرداب

تلاش هکر‌های کرۀ شمالی برای سرقت فناوری واکسن فایزر

تلاش هکر‌های کرۀ شمالی برای سرقت فناوری واکسن فایزر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

طبق گفتۀ مقامات اطلاعاتی کرۀ جنوبی، کرۀ شمالی در تلاش است تا فناوری واکسن Covid-۱۹ را از شرکت داروسازی فایزر آمریکا به سرقت ببرد.

به گزارش گرداب، اگر هرگونه اطلاعاتی به سرقت رفته، تاکنون مشخص نیست که چه اطلاعاتی بوده است. طبق گزارش خبرگزاری محلی Yonhap، آژانس اطلاعات ملی کرۀ جنوبی خلاصه‌ای از حملۀ ادعا شده را به صورت خصوصی به قانون‌گذاران ارائه نموده است. بی‌بی سی (BBC) نیز از شرکت فایزر درخواست شرح رخداد مربوطه را داده است، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.


کرۀ شمالی هنوز هیچ موردی از کرونا ویروس را گزارش نکرده است. با این حال قرار است که در طی هفته‌های آتی، این کشور دو میلیون دوز واکسن AstraZeneca-Oxford را دریافت کند. لازم به ذکر است که این کشور در ژانویۀ سال ۲۰۲۰، بعد از پیدایش این ویروس در چین، مرزهایش را به سرعت بست.


در ماه نوامبر، مایکروسافت اعلام کرد که حداقل نُه سازمان بهداشتی از جمله شرکت فایزر، توسط سازمان‌های تحت حمایت دولت مستقر در کرۀ شمالی و روسیه مورد هدف قرار گرفته‌اند. هم‌چنین خاطر نشان کرد که دو گروه از کرۀ شمالی به نام‌های Zinc و Cerium و یک گروه روسی به نام Fancy Bear، مسئولیت حملۀ ذکر شده را قبول کرده‌اند. اما دولت روسیه، حمله به تحقیقات واکسن کشور‌های دیگر را انکار کرد.

طبق اخطار مایکروسافت، در حالی که بسیاری از تلاش‌ها برای دزدیدن این اطلاعات با شکست مواجه شد، اما در همین حین برخی دیگر از آن‌ها نیز موفقیت‌آمیز بوده‌اند.


این موضوع در واقع زنگ خطری برای شرکت‌های داخلی است، که می‌بایست بیش از پیش برای محافظت از داده‌های حساس خود بکوشند، تا از خطر هک و حمله در امان باشند.


گُردُن کورِرا (Gordon Corera)، خبرنگار امنیتی، در این رابطه می‌گوید:
از زمان شروع و شیوع ویروس کرونا، کشور‌ها هکر‌های خود را برای مواجهه با این اپیدمی سازمان‌دهی کرده‌اند. برخی از این موارد به منظور جمع‌آوری اطلاعات و برخی نیز به قصد سرقت مالکیت معنوی و با هدف کسب سود بوده است. کرۀ شمالی همیشه یکی از فعال‌ترین‌ها در زمینه هک و امنیت است. علی‌رغم این که این کشور جامعۀ بسته‌ای دارد، اما دارای واحد‌های پیشرفتۀ سایبری است که به دنبال هدف قراردادن دیگر کشورهاست. بخش‌های دارویی و بهداشتی نیز در آینده‌ای نزدیک در خطوط مقدم جنگ سایبری قرار خواهند گرفت.