Gerdab.IR | گرداب

فرانسه، گوگل و آمازون را نقره داغ کرد

فرانسه، گوگل و آمازون را نقره داغ کرد
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

آژانس حفاظت از داده‌های فرانسه موسوم به CNIL (کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی‌ها)، گوگل و آمازون را مجموعاً به ۱۳۵ میلیون یورو (حدود ۱۶۳ میلیون دلار) به دلیل نقض قوانین محافظت از داده‌های این کشور جریمه کرد.

به گزارش گرداب، گوگل در مجموع ۱۰۰ میلیون یورو (حدود ۱۲۱ میلیون دلار) و آمازون ۳۵ میلیون یورو (حدود ۴۲ میلیون دلار) جریمه شدند.

CNIL اظهار داشت در گذشته وقتی کاربران از وب‌سایت‌های فرانسوی این دو شرکت بازدید می‌کردند، کوکی‌ها (از جمله کوکی‌های تبلیغاتی) بدون رضایت خود کاربران روی دستگاه‌های آن‌ها قرار می‌گرفت.
هرچند آمازون و گوگل از آن زمان تا کنون وب‌سایت‌های خود را به‌روزرسانی کرده‌اند به نحوی که تا قبل از قرار دادن کوکی‌ها، از کاربران رضایت گرفته شود، اما به باور CNIL بنر‌های کوکی‌ها، اطلاعات شفافی در مورد نحوه رد کردن کوکی‌ها به کاربران نمی‌دهند.

این آژانس به هر دو شرکت مهلت سه ماهه داد تا این مشکلات را رفع کنند و در غیر این صورت، روزانه ۱۰۰,۰۰۰ یورو (حدود ۱۲۰,۰۰۰ دلار) جریمه خواهند شد.
فرانسه، گوگل و آمازون را نقره داغ کرد
در پاسخ به خبر جریمه، سخنگوی آمازون بیان کرد که این شرکت با تصمیم CNIL مخالف است. وی گفت: «ما دائماً اقدامات مربوط به حفظ حریم خصوصی خود را به روزرسانی می‌کنیم تا نیاز‌ها و انتظارات مشتریان‌مان را برآورده کنیم و با تمامی قوانین اجرایی هر کشوری که با آن کار می‌کنیم، آشنایی کامل داریم.»

فرانسه، گوگل و آمازون را نقره داغ کرد
گوگل نیز مخالفت خود را با تصمیم آژانس نشان داد و اعلام کرد که به کاربران خود اطلاعات کافی درباره ردیابی داده‌های شخصی را (که توسط کوکی‌ها جمع آوری می‌شود) ارائه می‌دهد. سخنگوی گوگل گفت: «تصمیم فرانسه تحت قوانین ePrivacy، تلاش‌های ما را نادیده می‌گیرد. در حالی که قوانین فرانسه و راهنما‌های نظارتی کاملا واضح و شفاف نیستند و دائماً در حال تغییراند. برای درک بهتر مسائل و رفع نگرانی‌های موجود، با CNIL در ارتباط خواهیم بود.»

این جریمه‌ها نشان می‌دهد که تا چه اندازه نهاد‌های نظارتی اروپا نسبت به اجرای قوانین مربوط به حفظ حریم خصوصی داده‌ها جدی هستند و اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر نیز بیش‌تر شده است. بلومبرگ هم نوشت که جریمه اخیر CNIL برای گوگل دو برابر جریمه قبلی است، که آن هم علیه گوگل اعمال شده بود. گوگل تاکنون در یک سری جریمه‌های ضدانحصاری اتحادیه اروپا، بیش از ۸ میلیارد یورو جریمه شده است.