Gerdab.IR | گرداب

گرانی اینترنت علت آفلاین بودن افراد تحت پوشش 4G

گرانی اینترنت علت آفلاین بودن افراد تحت پوشش 4G
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

در حالی که شبکه‌های ۴G اینترنت تلفن همراه حدود ۸۵ درصد جهان را پوشش می‌دهند، ولی تا سال ۲۰۲۰ نیمی از آن‌ها هنوز آفلاین اند.

به گزارش گرداب، تجزیه و تحلیل‌های اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و اتحادیه اینترنت مقرون به صرفه (A۴AI) نشان می‌دهند که هزینه‌های بالای دسترسی به اینترنت هم‌چنان یکی از موانع اصلی استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است.

در سراسر جهان قیمت پهنای باند تلفن همراه و ثابت رو به کاهش است، اما هم‌چنان مردم، خصوصا مردمان کشور‌های در حال توسعه برای آنلاین شدن، باید هزینه‌های بسیار بالایی را پرداخت کنند.

نکته جالب توجه این است که با در نظر گرفتن تفاوت درآمد‌ها بین کشورها، اشتراک پهنای باند موبایل با حداقل ۱.۵ گیگابایت داده، در کشور‌های در حال توسعه حدود چهار برابر بیش‌تر از کشور‌های پیشرفته هزینه دارد.


با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکار‌ها و کشور‌ها به سمت تحول دیجیتال سوق پیدا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مرتبط با تحول دیجیتال، اتصال الکترونیکی افراد به یک‌دیگر است.
گرانی اینترنت علت آفلاین بودن افراد تحت پوشش 4G
مدارس، کسب‌وکارها، فضا‌های بهداشتی، تجاری و حتی خدمات دولتی باید دیجیتالی شوند. دبیر کل ITU گفته است که ما زیرساخت‌های فناروی اطلاعات و ارتباطات را برای همیشه و نه فقط برای شرایط دشوار، توسعه می‌دهیم.

طبق آخرین بررسی‌ها، قیمت پهنای باند تلفن همراه، پهنای باند ثابت، هزینه داده‌های مربوط به صدا (کم‌مصرف و پرمصرف) و پهنای باند متحرک (قابل جابجایی) همه و همه در جهان رو به کاهش است و این روند ادامه دارد. کشور‌های توسعه یافته به عنوان مهم‌ترین عامل و محرک برای کاهش هزینه‌های پهنای باند جهانی هستند. اما هنوز هم فاصله قیمتی زیادی در حوزه پهنای باند بین کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه وجود دارد.

اگر چه شبکه‌های جی ۴ حدود ۸۵ درصد جمعیت جهان را پوشش می‌دهند، اما هنوز نیمی از مردم جهان آفلاین هستند. در کشور ما نیز دسترسی به اینترنت نسبت به هشت سال پیش که ۲۲ درصد بوده، در حال حاضر به ۹۴ درصد رسیده و باید دید در سال‌های پیش رو روند افزایشی یا کاهشی قیمت اینترنت در ایران به کدام سو خواهد رفت.