Gerdab.IR | گرداب

محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا چیست؟

محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا چیست؟
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

داده‌های اخیر سازندگان شاخص زبان برنامه‌نویسی (PYPL) نشان می‌دهد که «محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی» بی‌شک پایتون (Python) است و جاوا (Java) و جاوا اسکریپت (JavaScript) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش گرداب، هیچ راه خاصی برای تعیین دقیق محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد. بر خلاف دیگران، PYPL یک شاخص بسیار خاص دارد و آن هم جست‌وجوی آنلاین ویدیو‌های آموزشی مربوط به یک زبان برنامه‌نویسی خاص است. عقل سلیم هم حکم می‌کند که به آمار اکثریت اعتماد کنیم.


نویسندگان شاخص PYPL می‌گویند: «هر چه ویدیو‌های آموزشی یک زبان برنامه‌نویسی بیش‌تر جست‌وجو شود، یعنی آن زبان بیش‌تر محبوب است. شاخص اصلی مدنظر ما این است. ما این داده‌های خام را از گوگل ترندز (Google Trends) دریافت می‌کنیم.»

اغلب آمار‌های اخیر نشان می‌دهند که پایتون هم‌چنان حرف اول را می‌زند و با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی اختلاف فاحشی دارد. داده‌های جمع‌آوری شده توسط شاخص PYPL نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم (۳۰.۱۷%) تمام جست‌وجو‌های آموزشی، چگونگی یادگیری برنامه‌نویسی در پایتون بوده است.

جاوا با ۱۷.۱۸%، جایگاه دوم و به دنبال آن جاوا اسکریپت با ۸.۲۱%، جایگاه سوم را کسب کردند. به‌جز این سه مورد، سی‌شارپ (C#) را با ۶.۷۶% در رتبه‌ی چهارم و سی پلاس‌پلاس (C++) را با اختلاف کم ۶.۷۱% در رتبه‌ی پنجم می‌بینیم. شاخص PYPL نشان می‌دهد که زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی (PHP) با ۶.۱۳% مقام ششم را کسب کرده است.


طبق این شاخص، جاوا در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۱.۲% کاهش یافته است که از بین ۲۸ زبان برنامه‌نویسی شاخص PYPL، بیش‌ترین افت را داشته است. از طرف دیگر C++ با ۰.۸% افزایش، بیش‌ترین درصد رشد را داشته است.

۱. پایتون (Python) ۳۰.۱۷%
۲. جاوا (Java) ۱۷.۱۸%
۳. جاوا اسکریپت (JavaScript) ۸.۲۱%
۴. سی‌شارپ (C#) ۶.۷۶%
۵. سی پلاس‌پلاس (C++) ۶.۷۱%
۶. پی‌اچ‌پی (PHP) ۶.۱۳%
۷. آر (R) ۳.۸۱%
۸. آبجِکتیو سی (Objective-C) ۳.۶۵%
۹. سویفت (Swift) ۱.۸۲%
۱۰. متلب (Matlab) ۱.۸۰%


اوایل مارس ۲۰۲۱ رتبه‌بندی زبان برنامه‌نویسی ردمانک (RedMonk) اعلام کرد که جاوا محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی است. ماه پیش از آن نیز تیوبه (TIOBE) اعلام کرده بود که سی (C) محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی است. این یعنی نمی‌شود به این آسانی گفت که دقیقا کدام زبان برنامه‌نویسی از این حیث، محبوب‌ترین است.

محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا چیست؟
سازندگان شاخص PYPL ادعا می‌کنند که رتبه‌بندی‌های دیگر اطلاعات به‌روزی ندارند، چرا که برخی از آن‌ها تنها تعداد صفحات وبی که شامل نام زبان‌های برنامه‌نویسی می‌شوند را می‌شمارند.
بخش سوالات متداول PYPL می‌گوید:
زبان برنامه‌نویسی آبجکتیو سی (Objective-c) بیش از ۲۰ میلیون صفحه در وب دارد، در حالی که زبان برنامه‌نویسی سی (C) تنها ۱۱ میلیون صفحه دارد. این مساله به راحتی توضیح می‌دهد که چرا آبجکتیو سی در تیوبه رتبه‌ی بالاتری دارد. اما چه کسی این صفحات وب را می‌خواند؟ طبق داده‌های گوگل، تقریبا هیچکس!
نویسندگان این شاخص ادعا می‌کنند که جست‌وجوی ویدیوی آموزشی در گوگل ترندز حتی تفاوت‌های موجود در نام‌های مختلف زبان‌های برنامه‌نویسی را آشکار می‌کند.


به عنوان مثال، جست‌وجوی کلمه‌ی «پایتون» به تنهایی، منجر به دستیابی به نتایج اشتباه زیادی می‌شود، چرا که این واژه معانی زیادی دارد. استفاده از واژه‌ی «برنامه‌نویسی» نیز ممکن است باعث دستیابی به نتایج بی‌ربط شود، چون پی‌اچ‌پی (PHP) به کلمه‌ی اضافه‌ی دیگری نیاز ندارد، اما زبان سی (C)، نیازمند کلمات اضافی است.


نویسندگان PYPL می‌گویند: «ما ابتدا هر ماه، سهم ویدیو‌های آموزشی زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با جاوا را محاسبه می‌کنیم. در مجموع می‌فهمیم که از هر ۱۰۰ درصد، چند درصد محبوبیت سهم هر زبان برنامه‌نویسی است و ظرف ۶ ماه اشکالات این محاسبات را رفع می‌کنیم.»