Gerdab.IR | گرداب

کشف حفره امنیتی خطرناک در واتساپ

کشف حفره امنیتی خطرناک در واتساپ
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

پس از تغییر در قوانین واتساپ، این پیامرسان دچار ایراداتی شد که ممکن است باعث افشای اطلاعات کاربرانش شود.

کشف حفره امنیتی خطرناک در واتساپ
به گزارش گرداب، پیامرسان واتساپ به تازگی موضوع تغییر در قوانین حریم خصوصی خود را مطرح و اعلام کرد کسانی که با این قوانین موافق نباشند امکان استفاده از این برنامه را ندارند. انتشار این اطلاعیه با واکنش‌های بسیاری از کاربران و حتی مسئولان کشور‌ها رو به رو شد و میزان استفاده از این پیامرسان در برخی کشور‌ها کاهش پیدا کرد.

اکنون، اما عبدالله السبع کارشناس فناوری، نقصی در اپلیکیشن واتساپ پیدا کرده که ممکن است فایل بک آپ حساب شخصی کاربر پس از دو ماه از بین برود. او در توئیتی نوشت: «مراقب یک اشکال آزاردهنده باشید که باعث می‌شود پس از ۶۰ روز جلوی استفاده از بک آپ واتساپ را بگیرد. من در ویدئو، این مشکل و چگونگی برطرف کردن آن را توضیح دادم.»

این مورد پس از ضربه‌ای بود که اخیرا واتساپ در ارتباط با حریم خصوصی خورد. اخبار حاکی از آن است که این شرکت، در تلاش برای بالا بردن امنیت کاربران، نسخه‌های احتیاطی خود در «آیکلود» با ویژگی جدید رمزگذاری برای دسترسی به کپی چت‌ها که فقط برای کاربر قابل دسترسی بوده، را در اختیار کاربران قرار داده است.

 رمزگذاری فایل بک آپ

یکی از تصاویر در این ویدئو می‌گوید: شما برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به نسخه پشتیبان، رمزعبوری تنظیم کنید که جلوی دسترسی غیرمجاز به نسخه ذخیره شده در «آی‌کلود» را بگیرید. اپلیکیشن هنگام بازگرداندن نسخه پشتیبان، رمز عبور خواسته و از کاربر می‌خواهد، شماره تلفن را تأیید و دستکم یک رمز عبور هشت کاراکتری را انتخاب کند.

کشف حفره امنیتی خطرناک در واتساپ
 رمز عبور خود را فراموش نکنید

تصویر دیگر هشدار می‌دهد که شما قادر به بازیابی رمز عبور فراموش شده، نخواهید بود. اگرچه چت‌ها در واتس‌اپ، رمزگذاری شده‌اند، به این معنی که فقط برای فرستنده و گیرنده قابل مشاهده هستند، با این حال سرویس هشدار می‌دهد که این محافظت، مشمول نسخه‌های پشتیبان ذخیره شده در «آی‌کلود» و «گوگل‌درایو» نمی‌شود.

پس از دسترسی به این سرورها، مسئولیت امنیت پشتیبان به عهده ارائه دهندگان خدمات آی‌کلود است که در گذشته آن‌ها را در دسترس مسئولان امور قانونی قرار می‌دادند. رمزگذاری نسخه‌های پشتیبان با رمزعبوری که فقط کاربر می‌داند، مانع دسترسی بدون اجازه افراد به چت‌های ذخیره شده می‌شود.

گزارش‌های اخیر در مورد این ویژگی در حالی منتشر می‌شوند که ضربه سنگینی به واتساپ به دلیل سیاست حفظ حریم خصوصی جدید این پیامرسان وارد و این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است اطلاعات بیشتری را در فیس‌بوک، شرکت مادر خود، ذخیره کرده و به اشتراک بگذارد.