Gerdab.IR | گرداب

اتحاد مایکروسافت و روزنامه‌ها برای مقابله با گوگل

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

طی دهه گذشته، صد‌ها روزنامه عمدتاً به علت وجود غول‌های فناوری، در بازار تبلیغات ناپدید شده‌اند.

اتحاد مایکروسافت و روزنامه‌ها برای مقابله با گوگل

به گزارش گرداب، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نمی‌توانند در مورد اصلاحات فنی مانند تعدیل محتوا یا اسپین آف (وقتی یک شرکت بخشی از کسب و کار خود را واگذار کرده و یک نهاد کاملاً مجزا ایجاد می‌کند) و بسیاری موارد دیگر به توافق برسند، اما به نظر می‌رسد نسبت به احیای روزنامه محلی اتفاق نظر دارند.

روز جمعه ۱۲ مارس ۲۰۲۱، در جلسه کمیته فرعی دادگستری مجلس به نحوه‌ی توزیع اخبار در گوگل و فیسبوک اشاره شد و جمهوری‌خواهان حمایت خود را از این لایحه جدید نشان دادند. این یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌های قانونی علیه صنعت تکنولوژی است که بعد از بحث‌های ضدانحصاری در طی سال‌های گذشته ایجاد شده و بیش‌تر جنبه سیاسی آن ناشی از وضعیت ناخوشایند روزنامه‌نگاری محلی است.

دیوید سیسیلین (David Cicilline) در آغاز سخنان خود گفت: «بحران روزنامه‌نگاری آمریکا، به یک بحران واقعی در دموکراسی و زندگی مدنی ما تبدیل شده است.»

لایحه‌ی سیسیلین، قانون رقابت و حفاظت از روزنامه‌نگاری ۲۰۲۱ به سازمان‌های خبری اجازه می‌دهد تا با پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و گوگل در مورد شرایط توزیع آنلاین محتوای خود مذاکره کنند.

هم‌چنین سناتور اِمی کلوبوچر Amy Klobuchar (D-MN) که هیئت ضدانحصاری مجلس سنا را رهبری می‌کند، از قانون‌گذاری در مجلس سنا و جمهوری‌خواهان حمایت کرد. سناتور جان کِندی John Kennedy (R-LA) و نماینده کِن باک Ken Buck (R-CO) نیز حمایت خود را از این لایحه نشان دادند.

کِن باک در ابتدای سخنان خود گفت: «این لایحه گامی مثبت برای پایین کشاندن غول‌های دیجیتالی است و به نفع دموکراسی و آزادی بیان است.»

گوگل، استرالیا را تهدید کرد

هم اکنون فشار زیادی روی کنگره وجود دارد. در ماه ژانویه، گوگل در پاسخ به تصویب قانونی جدید در استرالیا، تهدید کرد که موتور جست‌وجوی خود را از استرالیا حذف خواهد کرد.

طبق این قانون، غول‌های تکنولوژی برای توزیع اخبار باید به ناشران اخبار هزینه‌ای پرداخت کنند. این قانون در ماه فوریه تصویب شد و گوگل به سرعت اعلام کرد که قرارداد‌های خود را با سازمان‌های خبری و دیگر ناشران استرالیایی لغو خواهد کرد.

در این بین، مایکروسافت بیانیه‌ای را در حمایت از تلاش‌های استرالیا برای حمایت از ناشران منتشر کرد. رئیس مایکروسافت، بِرَد اسمیت (Brad Smith)، در ژانویه ۲۰۲۱ گفت: «شاید سایر شرکت‌های فناوری گاهی تهدید به ترک استرالیا کنند، اما مایکروسافت هرگز چنین تهدیدی نخواهد کرد.»

اتحاد مایکروسافت و روزنامه‌ها برای مقابله با گوگل
اسمیت به عنوان شاهد در جلسه دادرسی روز جمعه حضور داشت و حمایت خود را از لایحه مربوط به مذاکره رسانه‌ای ارائه شده توسط سیسیلین نشان داد. لحظاتی قبل از شروع جلسه دادرسی، گوگل اظهارات تند خود را علیه مایکروسافت منتشر کرد و گفت: «اظهارات مایکروسافت فقط به نفع خودش است و به قیمت برهم زدن نحوه عملکرد وب آزاد هم که شده، می‌خواهد رقیب خود را از صحنه رقابت کنار بزند.»

گوگل دلیل خوبی برای مخالفت با این لایحه دارد، چرا که لایحه‌ی سیسیلین حمایت دوجانبه را داراست و این می‌تواند اولین قدم اصلاحی کمیته، علیه غول‌های فناوری باشد.

کمیته فرعی ضدانحصاری دادگستری مجلس نمایندگان، قبل از شروع قانون‌گذاری، یک جلسه دادرسی دیگر نیز پیش رو دارد. انتظار می‌رود که این لایحه در بهار ۲۰۲۱ تصویب شود. کلوبوچر به CNN گفت که کمیته رقابت سنا نیز جلسات دادرسی خود را برگزار کرده و موضوعات مربوط به سلطه‌ی تکنولوژی، هزینه‌های اَپ‌اِستور و انتشار اخبار را بررسی خواهند کرد. روز برگزاری این جلسات فعلاً تعیین نشده است.