جرایم اینترنتی در سال ۲۰۲۰ در آمریکا، ۴.۲ میلیارد دلار به قربانیان خسارت وارد کرد.
به گزارش گرداب، FBI در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰۰۰۰۰ شکایت از جرایم اینترنتی دریافت کرد، که خسارت آن به میزان ۴.۲ میلیارد دلار گزارش شده است. این آژانس در آخرین گزارش خود اعلام کرد که شکایات زیادی دربارهی جرایم اینترنتی مختلف از جمله حملات سایبری مربوط به کووید-۱۹ دریافت کرده است که میزان این شکایات در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۶۹% افزایش داشته است.
طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۰، در حالی که بیشتر مردم آمریکا به فکر محافظت از خانوادههای خود و دیگران در برابر بیماری همه گیر جهانی بودند، مجرمان سایبری از این فرصت سوءاستفاده کرده و از انواع حملات از جمله فیشینگ، اسپوفینگ (حمله جعل) و ... برای هدف قرار دادن آسیبپذیرترین افراد جامعه استفاده کردهاند؛ افرادی مانند نیروهای پزشکی که به دنبال تجهیزات محافظت شخصی هستند، خانوادههایی که به دنبال راهی برای پرداخت غیرحضوری قبوض خود هستند و سایر افراد آسیبپذیر جامعه.
شایعترین نوع کلاهبرداری، جعل هویت دولتی بود. طبق گزارش مرکز رسیدگی به شکایات اینترنتی (IC۳)، مجرمان در شبکههای اجتماعی، ایمیلها یا تماسهای تلفنی، خود را یک نیروی دولتی معرفی میکردند. سپس یا اطلاعات شخصی افراد را جمعآوری میکردند و یا با تهدید از آنها باج دریافت میکردند.
مرکز رسیدگی به شکایات اینترنتی (IC۳)، شکایات زیادی دریافت کرده که این تعداد بیسابقه بوده است.
۷۹۱۷۹۰ نفر از شهروندان آمریکایی در سال ۲۰۲۰ شکایت کردهاند، که میزان این خسارت چیزی بیشتر از ۴.۱ میلیارد دلار است. ۱۹۳۶۹ شکایت دربارهی ایمیلهای تجاری بوده که به افراد ارسال شده و خسارتی حدود ۱.۸ میلیارد دلار را وارد کرده است.
بیش از ۲۴۱۳۴۲ شکایت در مورد کلاهبرداری فیشینگ گزارش شده که بیش از ۵۴ میلیون دلار ضرر به همراه داشته است. نرخ کلاهبرداری از طریق باجافزار نیز همچنان رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۲۰، ۲۴۷۴ مورد گزارش شده است.
IC۳ از همکاری با آژانسهای حقوقی و انتظامی برای کاهش خسارات مالی ناشی از کلاهبرداریهای آنلاین خبر داد. تا به امروز، IC۳ حدود ۳۸۰ میلیون دلار از ۴۶۲ میلیون دلار خسارت گزارش شده در سال ۲۰۲۰ را بازیابی کرده است. علاوه بر این، IC۳ سازمانهایی را که به طور غیرقانونی وجوهی را منتقل میکردند، از بین برده است.
این مرکز همچنین از کاربران خواست تا برای حفاظت از خود در برابر کلاهبرداری آنلاین، اقدامات امنیتی خاصی را در دستور کار خود قرار دهند، که این اقدامات شامل موارد زیر است:
گاهی اوقات کلاهبرداران فقط یک حرف از آدرس ایمیلی که برایتان آشناست را تغییر میدهند، پس میبایست از ارسالکنندهی ایمیل مطمئن شوید. همچنین مراقب لینکها و فایلهای ضمیمه شده باشید. قبل از کلیک روی آنها، موس را روی آن قرار داده تا آدرس به طور کامل نشان داده شود و ببینید که چه چیزی قرار است برای شما باز شود.
مراقب افرادی که پیشنهاداتی غیرواقعی و یا پیشنهاد فرصتهای سرمایهگذاری و یا مشاوره پزشکی میدهند، باشید.
برای دریافت اطلاعات پزشکی، به منابعی مانند پزشک خود، مرکز کنترل بیماری و بخش بهداشت محلی، و برای کسب اطلاعات مالی و مالیاتی به سازمانهایی مانند کمیسیون فدرال تجارت و خدمات درآمد داخلی اعتماد کنید.
در ادامه گزارش آمده است: «در دوران کرونا بیشتر مراقب کلاهبرداریها باشید و اطلاعات شخصی خود را در اختیار منابع ناشناس قرار ندهید. اگر قربانی کلاهبرداریهای آنلاین مرتبط با کووید-۱۹ هستید، به IC۳.gov گزارش دهید.»