Gerdab.IR | گرداب

کاهش ۱۵ درصدی حق کمیسیون گوگل

کاهش ۱۵ درصدی حق کمیسیون گوگل
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰

طبق گفته‌ی گوگل، این تغییر به این معنی است که ۹۹% از توسعه دهندگان اندروید که کالا‌ها یا خدمات دیجیتال می‌فروشند، ۵۰% بیش‌تر سود می‌کنند.

کاهش ۱۵ درصدی حق کمیسیون گوگل
به گزارش گرداب، از ابتدای جولای، گوگل حق کمیسیون بلند مدت ۳۰ درصدی خود را که از هر خرید دیجیتال در فروشگاه گوگل پلی توسط توسعه دهندگان اندرویدی به دست می‌آورد را کاهش می‌دهد؛ این کاهش قیمت فقط برای توسعه‌دهندگانی که در سال ۱ میلیون دلار خرید می‌کنند فعال می‌شود.

قبل از گوگل، اپل نیز از کاهش ۱۵ درصدی کارمزد خود خبر داده بود، اما با این تفاوت که کاهش هزینه اپل فقط برای توسعه دهندگانی است که سالانه درآمدی کم‌تر از یک میلیون دلار به دست می‌آورند. با این حال، اگر درآمد سازندگان برنامه در هر زمان از سال بیش‌تر از یک میلیون دلار شود، اپل با نرخ استاندارد ۳۰% از آن‌ها کمیسیون دریافت می‌کند.

این برنامه‌ی گوگل روی اولین درآمد یک میلیون دلاری توسعه دهندگان، به طور سالانه اجرا می‌شود. یعنی چه دانشجو باشید و اولین برنامه خود را بسازید و چه یک شرکت چند میلیارد دلاری داشته باشید.
برای اولین یک میلیون دلاری که در سال در فروشگاه گوگل پلی کسب می‌کنید، فقط ۱۵% هزینه خدمات را به گوگل پرداخت می‌کنید.

بعد از آن هر پولی که به دست می‌آورید با حق کمیسیون ۳۰ درصدی محسابه خواهد شد. سخنگوی گوگل می‌گوید که این شرکت احساس می‌کند توزیع کاهش قیمت به طور مساوی بین همه شرکت‌ها، عملی عادلانه است و این موضوع با اهداف گوگل برای کمک به توسعه دهندگان مطابقت دارد.

از زمانی که فروشگاه گوگل پلی به عنوان اندروید مارکت شروع به کار کرد، گوگل حق کمیسیون ۳۰ درصدی را برای هر خرید از فروشگاه اعمال کرده است. هرچند در ابتدا این شرکت ادعا می‌کرد که درصد مشخصی کسر نمی‌کند و آن ۳۰% حق کمیسیون، برای هزینه‌های تجارت و تسویه حساب دریافت می‌شود.

اکنون گوگل از این حق کمیسیون ۳۰ درصدی برای شرکای توزیع کننده‌ی برنامه‌ها و هزینه‌های عملیاتی استفاده می‌کند.

این ۳۰ درصد حق کمیسیون همیشه ثابت بوده است، بجز در زمان خرید اشتراک‌ها. در سال ۲۰۱۸، گوگل (در اقدامی مشابه با اپل) اعلام کرد که میزان حق کمیسیون خود را به مقدار ۱۵% برای کاربرانی که اشتراک یکساله خریداری کرده‌اند، کاهش می‌دهد.

تعداد کمی از توسعه دهندگان سالانه بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب می‌کنند و هنوز نیز حق کمیسیون ۳۰ درصدی از آن‌ها دریافت می‌شود. گوگل اعلام کرد که فقط از ۳% از توسعه دهندگان اندروید به دلیل دانلود برنامه‌ها یا خرید‌های درون برنامه‌ای، حق کمیسیون دریافت می‌کند و ۱% از این تعداد، توسعه دهندگانی هستند که بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کرده و حق کمیسیون ۳۰ درصدی را پرداخت می‌کنند.

کاهش ۱۵ درصدی حق کمیسیون گوگل
این سیاست جدید زمانی ایجاد شد که با حذف بازی فورت نایت از پلی استور و اپ استور، سیاست‌های گوگل و اپل تحت نظارت شدید مردم قرار گرفت. اپیک گیمز، سازنده‌ی بازی، از گوگل و اپل شکایت کرد و به این ترتیب دعوای ضدانحصاری علیه این دو شرکت آغاز شد.

ایالت‌هایی مانند آریزونا و داکوتای شمالی در حال بحث درمورد قوانین جدیدی هستند که اپل و گوگل را مجبور به ارائه‌ی روش‌های جایگزین بیش‌تری برای توزیع نرم‌افزار و نحوه‌ی پرداخت در پلتفرم‌های خود می‌کند.

هرچند اپیک گیمز گفت که این اقدامات جدید گوگل کافی نیست و اشاره کرد که این مسئله باید به طور اساسی حل شود و اندروید باید کاملاً آزادانه رقابت کند؛ یعنی یک رقابت عادلانه و صحیح بین شرکت‌های پلتفرم‌ها، سازندگان برنامه‌ها و ارائه دهندگان خدمات به وجود بیاید. رقابت در فرایند پرداخت و توزیع برنامه تنها راه دستیابی به بازار عادلانه نرم‌افزارهاست.

مدیرعامل اپیک گیمز، تیم سویینی، گفت: «نکته‌ی ترسناک برای صنعت فناوری این است که گوگل و اپل تقریباً به اتفاق آرا سیاست‌های انحصاری خود را تنظیم کرده‌اند. در یک اپ استور رایگان، نرخ سود برای همگان در یک رقابت عادلانه کمتر خواهد شد.»