Gerdab.IR | گرداب

سرقت بیت کوین ها توسط اپلیکیشنی جعلی در آیفون

سرقت بیت کوین ها توسط اپلیکیشنی جعلی در آیفون
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

ارزش بیت کوین هم‌چنان در حال افزایش است و بسیاری از افراد نسبتاً ثروتمند را ثروتمندتر کرده است.

به گزارش گرداب، فیلیپ کریستودولو (Phillipe Christodoulou) که ۱۷.۱ بیت کوین با ارزشی حدود یک میلیون دلار داشت، یکی از این افراد بود. او اخیراً برنامه‌ای را از اپ استور iOS دانلود کرده و در یک چشم برهم زدن، ثروت خود را از دست داده و شرکت اپل را مقصر می‌داند.


برخلاف قوانین بانکداری سنتی، در ارز‌های دیجیتال هیچ راه قانونی برای بازیابی ارز‌های سرقت شده وجود ندارد. بسیاری از افراد، ثروت‌های هنگفت خود را اشتبا‌ها از دست داده و یا به نحوی به کیف پول افراد ناشناس منتقل کرده‌اند. کریستودولو گمان می‌کرد با نگه‌داری بیت کوین‌های خود در یک کیف پول سخت افزاری امن به نام Trezor، کار درستی انجام می‌دهد.


شرکت اپل همیشه ادعا می‌کرد که برنامه‌های منظم و ایمن‌تری نسبت به گوگل دارد. همه‌ی اپلیکیشن‌ها در اپ استور بررسی می‌شوند و طبق گفته‌های برخی برنامه‌سازان، این فرایند بسیار دقیق و سخت‌گیرانه انجام می‌شود. به طوری که برخی مواقع به علت نقض قوانین محتوایی یا امثال آن نمی‌توانند برنامه‌ی خود را در اپ استور قرار دهند و یا برنامه‌های قبلی خود را به روزرسانی کنند. این در حالیست که اپلیکیشن جعلی Trezor به راحتی در اپ استور قرار گرفته است.


Trezor قبل از باز شدن کیف پول، از یک وب‌سایت برای احراز هویت استفاده می‌کند و کریستودولو گمان می‌کرده که یک اپلیکیشنی نیز برای این برنامه وجود دارد. در حالی که این کمپانی، اپلیکیشنی ارائه نمی‌کند. اپلیکیشن جعلی Trezor در اپ استور امتیاز بالایی داشت و مشکوک به نظر نمی‌رسید. اما وقتی او کیف پول خود را باز کرد، همه‌ی آن ۱۷.۱ بیت کوین را از دست داد. مسلماً کریستودولو از این حادثه ناراحت است، اما گویا بیش‌تر نسبت به عملکرد شرکت اپل معترض است. او به واشنگتن پست گفت: «اپل به اعتمادی که به آن‌ها داشتم، خیانت کرد.»


این اعتراض کریستودولو قابل درک است. اپل سال‌هاست که به مردم می‌گوید با خیال راحت دانلود کنند و نگران چیزی نباشند. این شرکت وجود اپلیکیشن‌های جعلی در اپ استور خود را تایید کرد، اما از عمق فاجعه اطلاعی نداد. گوگل نیز از این تهدیدات در امان نیست. اپلیکیشن‌های جعلی Trezor در گوگل نیز دیده می‌شوند، اما کلاهبرداران نتوانسته‌اند در اندروید به اندازهی اپل موفق به سرقت شوند.
اپل از اینکه حساب جعلی را شناسایی کرده یا با مراجع قانونی صحبت کرده، خبری نداد. اینکه کریستودولو بتواند بیت کوین‌هایش را پس بگیرد غیر ممکن است. به همه‌ی افراد در ارز دیجیتال توصیه می‌شود تا مراقب برنامه‌هایی که استفاده می‌کنند باشند.