Gerdab.IR | گرداب

چین، شرکت علی بابا را ۲.۸ میلیارد دلار جریمه کرد

چین، شرکت علی بابا را ۲.۸ میلیارد دلار جریمه کرد
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

طبق گزارش نیویورک تایمز، پس از تحقیقاتی که چین بر روی این غول تجارت الکترونیک انجام داد، مشخص شد که این شرکت قوانین ضدانحصاری چین را نقض کرده و به همین علت ۲.۸ میلیارد دلار جریمه شده است.

به گزارش گرداب، جریمه‌ای که معادل ۴ درصد از فروش داخلی علی بابا در سال ۲۰۱۹ است، در واقع سه برابر بیش‌تر از جریمه‌ی ۹۷۵ میلیون دلاری‌ای است که چین در سال ۲۰۱۵ علیه شرکت تراشه‌های آمریکایی Qualcomm اعمال کرد.

دولت چین در ماه دسامبر ۲۰۲۰ تحقیقاتی را در مورد علی بابا برای مشخص شدن این که آیا این شرکت از به فروش رسیدن محصولات بازرگانان در پلتفرم‌های دیگر جلوگیری می‌کند یا خیر، انجام داد.

تنظیم‌کننده‌ی بازار چین پی برد که اقدامات علی بابا تاثیر منفی بر رقابت و نوآوری خرده‌فروشی‌های آنلاین دارد و پس از آن، دولت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که علی بابا از داده‌ها و الگوریتم‌هایی برای تقویت موقعیت خود در بازار استفاده کرده که این کار، رقابت عادلانه را زیر سوال می‌برد. این شرکت مجبور است تا سه سال آینده، استراتژی‌های ضد رقابتی خود را کم کند و دائما به دولت گزارش بدهد.

چین، شرکت علی بابا را ۲.۸ میلیارد دلار جریمه کرد
شرکت علی بابا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این جریمه را می‌پذیرد و متعهد شده است که برای ارائه‌ی خدمات بهتر، اصلاحاتی را در پیش خواهد گرفت.

در بیانیه‌ی این شرکت آمده است: «ما تلاش‌مان را خواهیم کرد تا برای انتخاب مشتری ارزش قائل شویم و هم‌چنین هزینه‌های فعالیت تجاری در پلتفرم خود را کاهش می‌دهیم و موانع را از سر راه برمی‌داریم. ما متعهد میشویم که برای بازرگانان و شریکان تجاری خود، فضایی عادلانه برای فعالیت فراهم کنیم.»

این جریمه‌ی سنگین به اندازه‌ای نیست که به علی بابا صدمه‌ای جدی وارد کند. اما در ماه فوریه، این شرکت سود سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ خود را ۱۲ میلیارد دلار گزارش کرد.