حذف تبلیغات توهین‌آمیز از یوتیوب

حذف تبلیغات توهین‌آمیز از یوتیوب
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰

گوگل از مسدود کردن اصطلاحات کلیدی در تبلیغات یوتیوب که جنبه‌ی توهین‌آمیز دارند، خبر داد. این اقدام پس از گزارشی که The Markup ارائه کرد، انجام گرفت.

به گزارش گرداب، در این گزارش آمده بود که تبلیغ‌کنندگان با جست‌وجوی اصطلاحات کلیدی مانند «زندگی سفیدپوستان مهم است» و «برتری سفیدپوستان»، می‌توانند در یوتیوب موقعیت‌هایی برای تبلیغ پیدا کنند:
«وقتی ما تحقیقات خود را شروع کردیم، گوگل به تبلیغ‌کنندگان میلیون‌ها گزینه برای تبلیغ ویدیو‌های نژادپرستانانه‌ی خود می‌داد؛

مانند «همه زندگی‌ها باارزش هستند» که عبارتی برای بیان ادعایی مخالف با عبارت «زندگی سیاه پوستان با ارزش است» محسوب می‌شود و هم‌چنین عبارت «زندگی سفیدپوستان با ارزش است» که اصطلاحی نژادپرستانه علیه جنبش سیاه پوستان است و هم شبیه به شعار نئونازی‌ها.»

The Markup هم‌چنین متوجه شد که گوگل به تبلیغ‌کنندگان اجازه نمی‌داد تا از اصطلاح «زندگی سیاه پوستان با ارزش است» برای پیدا کردن ویدیو‌ها و کانال‌ها که بتوانند در آن تبلیغات انجام دهند، استفاده کنند. بعد از پیگیری The Markup، مشخص شد که گوگل بیش‌تر اصطلاحات نژادی و اجتماعی مربوط به عدالت خواهی مانند برتری سیاه‌پوستان و حقوق مدنی را مسدود کرده است.

سخنگوی گوگل در ایمیلی به The Verge نوشت: «ما موضوع نفرت و آزار را بسیار جدی می‌گیریم و علیه آن اقدامات شدیدی تدارک می‌بینیم. هرچند در زمان تحقیق هیچ تبلیغی در یوتیوب با این محتوا وجود نداشته است، اما ما باور داریم که اصطلاحات مشخص شده توهین‌آمیز هستند و نباید جست‌وجو شوند. تیم ما پیگیر این موضوع شده و آن اصطلاحات را مسدود کرده است. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا دیگر این اتفاق تکرار نشود.»

حذف تبلیغات توهین‌آمیز از یوتیوب
یوتیوب می‌گوید برای جلوگیری از پخش تبلیغات نامناسب، در سیستم عامل خود یک برنامه محافظتی چند مرحله‌ای دارد، که دائماً ویدیو‌های حاوی سخنان توهین‌آمیز را مسدود می‌کند. در سال ۲۰۲۰ این شرکت حدود ۸۶۷ میلیون تبلیغ، که خلاف قوانین این سایت بوده و بیش از ۳ میلیارد تبلیغ نامناسب را حذف یا مسدود کرده است.

گوگل از نحوه‌ی کارکرد ابزار‌های خود اطلاعی نمی‌دهد تا دیگران نتوانند قوانین آن‌ها را دور بزنند. چندین سال است که یوتیوب با محتوا‌های توهین‌آمیز مقابله می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ محتوا‌های مربوط به برتری سفیدپوستان را مسدود کرد و اعلام کرد فعالیت‌های کانال‌هایی که از این راه کسب درآمد می‌کنند را محدود خواهد کرد.

مدیرعامل یوتیوب، Susan Wojcicki، گفت: «ویدیو‌هایی را که پیام برتری نژادی، جنسیتی، مذهبی یا گرایش جنسی خاصی را می‌رسانند، مسدود می‌کنیم تا باعث ایجاد تبعیض، تفکیک یا محرومیت گروه خاصی نشوند.»