Gerdab.IR | گرداب

دارک مارکت، بزرگ‌ترین شبکه جرائم دارک وب، سقوط کرد!

دارک مارکت، بزرگ‌ترین شبکه جرائم دارک وب، سقوط کرد!
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

تا پیش از این دارک مارکت به‌عنوان مشهورترین و بزرگ‌ترین شبکه جرائم دارک وب به شمار می‌رفت. به همین دلیل بدیهی است که خبر آفلاین شدن این شبکه قدرتمند توجه مردم سراسر جهان را به خود جلب کند.

به گزارش گرداب، زمانی که دارک مارکت از دسترس خارج شد، نیم میلیون کاربر داشت! همچنین ۲۴۰۰ فروشنده در این شبکه مشغول به فعالیت بودند. زمینه فعالیت اکثر فروشندگان، توزیع کالاهای قاچاق و غیرقانونی بود. بعضی از مهم‌ترین کالاهایی که در شبکه دارک مارکت فروخته می‌شد، عبارت بودند از:
• اطلاعاتی که با هک کارت‌های اعتباری به‌دست‌آمده.
• داروهای غیرمجاز.
• مواد مخدر.
• پول‌های تقلبی.
• سیم‌کارت‌های ناشناس و غیرمجاز.
• بدافزارها.

شبکه جرائم دارک وب برای تمام کاربران اینترنت در دسترس نیست. خریداران و فروشندگان و کاربران این سایت‌ها باید از نرم‌افزارهایی استفاده کنند که دسترسی به دارک وب را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این نرم‌افزارها هویت اشخاص را پنهان می‌کنند و همچنین سطح امنیتی بالایی دارند. چرا که باید در برابر پلیس و مقامات مجری قانون در کشورهای مختلف مقاوم باشند.

دارک مارکت، بزرگ‌ترین شبکه جرائم دارک وب، سقوط کرد!
میزان معاملات غیرمجاز در دارک وب چقدر بود؟
اطلاعات منتشرشده از جزئیات فعالیت دارک مارکت نشان می‌دهد که در این شبکه حداقل ۳۲۰ هزار معامله انجام شده است. در این شبکه جرائم دارک وب، بیشتر از ۴۶۵۰ بیت کوین و ۱۲۸۰۰ مونرو (یکی از انواع ارزهای دیجیتال موجود در بازار) مبادله شده است. ارزش دلاری این سرمایه حدود ۱۷۰ میلیون دلار است و ارزش یورویی آن نیز ۱۴۰ میلیون یورو (در زمان نگارش مقاله) برآورد شده است.

شبکه جرائم دارک وب چگونه بسته شد؟
پلیس آلمان در ابتدا به دنبال اطلاعاتی برای توقیف سایت هاستینگ سایبر بانکر بود. به دنبال تحقیقات پلیس این سایت در سال ۲۰۱۹ در آلمان بسته شد. تحقیقات گسترده در مورد شبکه سایبر بانکر، باعث شد که پلیس متوجه دارک مارکت و یکی از چند شبکه جرائم دارک وب شود. بنابراین بعد از پایان کار سایبر بانکر، پلیس به سراغ دارک مارکت رفت و آن را نیز توقیف کرد.

در نهم و دهم ژانویه، یک شهروند استرالیایی ۳۴ ساله در مرز بین دانمارک و آلمان دستگیر شد. او به‌عنوان مدیر سایت دارک مارکت شناخته شد. بعد از آن دپارتمان تحقیقات جنایی اولدنبورگ آلمان در روز دوشنبه به تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ سرورهای دارک مارکت را از شبکه خارج کردند. دادستان‌های آلمان در ۱۲ ژانویه اعلام کردند که بزرگ‌ترین شبکه جرائم دارک وب روز قبل توقیف شده است.

اخباری که روزهای بعدی منتشر شد، بیان می‌کردند که دادستان‌های مرکزی کوبلنز به مأموران اجازه پیدا کردن و توقیف سرورهای دارک مارکت را داده‌اند. آن‌ها تحت حمایت پلیس فدرال آلمان، سرورها را به حالت آفلاین در آورده و همچنین زیرساخت‌های شبکه غیرقانونی دارک مارکت را توقیف کردند. جالب است بدانید که این شبکه بیش از ۲۰ سرور در کشورهای مختلف از جمله اوکراین و مولداوی داشت!

کدام کشورها و مجموعه‌ها در از بین بردن دارک مارکت نقش داشتند؟
دارک مارکت با یک همکاری بین‌المللی بین مجریان قانون کشورهای استرالیا، دانمارک، آلمان، مولداوی، سوئیس، اوکراین و چند کشور دیگر توقیف شد.
معمولاً دستگیری و توقیف باندهای دارک وب نتیجه تحقیقات گسترده و همکاری بین‌المللی سازمان‌های مختلف است. در پروژه‌های آفلاین سازی شبکه دارک مارکت، مجموعه‌های مرتبطی چون پلیس مبارزه با مواد مخدر DEA و سازمان مالیاتی IRS با پلیس‌های کشورهای مختلف همکاری داشتند.

دارک مارکت، بزرگ‌ترین شبکه جرائم دارک وب، سقوط کرد!
نقش یوروپل در آفلاین شدن شبکه جرائم دارک وب
یوروپل (آژانس اتحادیه اروپا) نیز از مجموعه‌هایی بود که در روند دستگیری مدیران دارک مارکت و توقیف آن نقش داشت. حضور یوروپل برای این فرایند دارای مزیت‌های زیر بود:
• یوروپل توانست برقراری ارتباط بین‌المللی را برای پلیس‌ها و سازمان‌های مختلف راحت‌تر کند.
• پشتیبانی تخصصی و عملیاتی یوروپل در موفقیت پروژه نقش چشم‌گیری داشت.
• یوروپل اطلاعات به‌دست‌آمده از مجموعه‌های گوناگون را به‌صورت دقیق، تحلیل و بررسی کرد. این کار باعث شد تا کشور آلمان راحت‌تر بتواند شهروند استرالیایی ۳۴ ساله را دستگیر کند.
• یوروپل از کشور آلمان برای تسهیل همکاری با شرکای بین‌المللی حمایت کرد. با این کار، آلمان توانست از کمک کشورهایی که با آن‌ها مرز مشترک دارد نیز استفاده کند.

آیا اطلاعات مفیدی از سرورها و زیرساخت‌های دارک مارکت به‌دست‌آمده است؟
اخبار نهایی جزئیات دیتاهای به‌دست‌آمده، در اختیار عموم قرار نگرفته است. ما تنها می‌دانیم که پلیس‌ها به کمک اطلاعات به‌دست‌آمده از سرورها و زیرساخت‌های شبکه در حال جستجوی سرنخ‌هایی برای پیدا کردن سایر مجرمین فعال در این فضا هستند. اما تجربه نشان می‌دهد که پلیس‌ها در آینده به نتایج خوبی خواهند رسید. چون همانطور که گفتیم، تحقیقات برای از دسترس خارج کردن سایبر بانکر بود که منجر به پیدا کردن دارک مارکت شد. بنابراین انتظار می‌رود دیتاهای به‌دست‌آمده از این شبکه نیز به مقامات کمک کند تا شبکه‌های مشابه را پیدا کنند. همچنین احتمالاً در آینده‌ای نزدیک، پلیس سرنخ‌هایی برای دستگیری خریداران و فروشندگان فعال در دارک مارکت به دست خواهد آورد.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۸ پلیس فدرال به شبکه دیگری با نام مشابه دارک مارکت، نفوذ کرد و آن را از بین برد. اما شبکه‌ای که در ژانویه توقیف شد، با دارک مارکتی که در ۲۰۰۸ توقیف شده بود، متفاوت است.

افراد فعال در دارک مارکت که دستگیر شده‌اند
دارک مارکت، بزرگ‌ترین شبکه جرائم دارک وب، سقوط کرد!
رنوکانت سابرامانیوم 34 ساله مردی است که دارک مارکت اولیه را تأسیس کرده است. این شبکه در ابتدا کار خود را با فروش اطلاعات کارت‌های بانکی مسروقه آغاز کرد. درواقع هکرها، شبکه‌ای مانند فیسبوک داشتند که در آن می‌توانستند اطلاعات کارت‌هایی را که هک کرده بودند، به‌راحتی بفروشند. او در سال ۲۰۰۸ دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد. او در دادگاه به جرائمی چون توطئه و کلاهبرداری و جعل سند اعتراف کرد.

• شخصی با نام مستعار «جیلسی» نفر دومی بود که دارک مارکت را از طریق کافی‌نت اداره می‌کرد. او با وجود مالکیت سه خانه، محل ثابتی نداشت. این موضوع دستگیری او را سخت‌تر کرده بود، اما در نهایت او نیز دستگیر شد. جعل سند و کلاهبرداری باعث شد که او به چهار سال و شش ماه حبس محکوم شود.
• جان، مجرم دیگری بود که از طریق شبکه جرائم دارک وب اقدام به فروش اطلاعات کارت‌های اعتباری هک شده می‌کرد. این مرد ۶۶ ساله به دو سال زندان محکوم شد.

از سایر شبکه‌های جرائم دارک وب چه اطلاعاتی در دست داریم؟
دارک مارکت اولین شبکه جرائم دارک وب نبود که در آلمان توقیف شد. پلیس این کشور تاکنون چندین مجموعه از جمله سایبر بانکر را از بین برده است. به‌عنوان مثالی دیگر در سال ۲۰۱۹ در آلمان، دادستان‌های کوبلنز خبر از وجود چند سرور شبکه دارک نت دادند که در یکی از مقرهای قدیمی ناتو قرار گرفته بودند. این مقر در یکی از شهرهای دور افتاده در آلمان قرار داشت. در این شبکه، سوءاستفاده از کودکان، فروش محصولات غیرقانونی و مواد مخدر رواج داشت. در سال ۲۰۱۹ پلیس آلمان موفق به دستگیری ۱۳ نفر در رنج سنی ۲۰ تا ۵۰ سال شد. آمار برآورد شده نشان می‌دهد که تا به حال در این شبکه ۲۵۰ هزار جرم مربوط به جعل پول و اسناد، هک، مواد مخدر و کودک‌آزاری انجام شده است. این موضوع خطرات بسیار زیاد شبکه جرائم دارک وب و اهمیت دستگیری مدیران این شبکه‌ها و توقیف سرورها را مشخص می‌کند.

جمع‌بندیدر این نوشته به توضیح در مورد توقیف مهم‌ترین شبکه جرائم دارک وب پرداختیم. همچنین سوابق بسته شدن شبکه‌های دیگر را نیز مورد بررسی قرار دادیم. این موارد نشان می‌دهد که همچنان جرائم در فضای دارک وب برقرار هستند. حتی در برخی موارد ممکن است آن‌ها برای سوء استفاده از عوام، در فضای خارج از دارک وب نیز مشاهده شوند. به ‌عنوان مثال بسیاری از سایت‌های شرط‌بندی آنلاین تنها برای پول‌شویی ارزهای به‌دست‌آمده از دارک وب به کار می‌روند. بنابراین همه مردمی که از فضای آنلاین استفاده می‌کنند باید مراقب سوءاستفاده مجرمین باشند و در صورت مشاهده کوچک‌ترین مورد مشکوک با مقامات مربوطه تماس بگیرند. خوشبختانه پلیس‌ها و مقامات قضایی مسئول در کشور ما در این زمینه تاکنون عملکرد خوبی برای مقابله با این جرائم داشته‌اند.

_____________________________________________________________________________________
منبع:
https://www.infosecurity-magazine.com/news/darkmarket-taken-down/
https://www.infosecurity-magazine.com/news/darkmarket-taken-down/
https://www.dw.com/en/largest-illegal-darknet-marketplace-darkmarket-taken-offline/a-۵۶۲۰۰۷۳۷
https://www.europol.europa.eu/newsroom/news/darkmarket-worlds-largest-illegal-dark-web-marketplace-taken-down
https://www.infosecurity-magazine.com/news/darkmarket-taken-down/
https://www.dw.com/en/largest-illegal-darknet-marketplace-darkmarket-taken-offline/a-۵۶۲۰۰۷۳۷
https://www.infosecurity-magazine.com/news/german-police-bust-cyberbunk