Gerdab.IR | گرداب

شکایت شهروند دیترویتی از پلیس/ علت: دستگیری اشتباهی

شکایت شهروند دیترویتی از پلیس/ علت: دستگیری اشتباهی
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

مردی که اشتبا‌ها به سرقت از یک مغازه متهم شده بود، از اداره‌ی پلیس دیترویت (Detroit) که با استفاده از یک تشخیص چهره‌ی نادرست، او را بازداشت کردند، شکایت کرد.

به گزارش گرداب، اتحادیه‌ی آزادی‌های مدنی آمریکا به نمایندگی از رابرت ویلیامز که اولین شخص آمریکایی است که به علت تشخیص چهره‌ی نادرست دستگیر شده، شکایت کرد.

اداره پلیس دیترویت پس از بررسی تصاویر امنیتی از حادثه‌ی سرقت یک مغازه، ویلیامز را در سال ۲۰۱۹ دستگیر کرد. یک کارآگاه از فناوری تشخیص چهره با تصویر ناواضح از این فیلم استفاده کرد و سیستم، بر اساس عکس گواهینامه‌ی رانندگی ویلیامز، او را به عنوان سارق شناسایی کرد. اما همان‌طورکه در دادخواست ذکر شد، نتیجه‌ی سیستم تشخیص چهره اغلب نادرست است، خصوصاً در مورد تصاویر سیاه و سفید و بی‌کیفیت.

اداره‌ی پلیس عکس چند نفر را که شبیه ویلیامز و سارق مغازه بودند، تهیه کرده و به نگهبانی که در واقع شاهد صحنه‌ی سرقت نبوده، نشان داده است و این نگهبان، ویلیامز را از بین سایر افراد انتخاب کرده است. به این ترتیب اداره پلیس ویلیامز را دستگیر کرد.

ویلیامز را که در حین حادثه از محل کار خود با ماشین به خانه می‌رفت، دستگیر کرده‌اند و او ۳۰ ساعت را در بازداشتگاه گذرانده است. بعداً ACLU به نمایندگی از او شکایتی رسمی ارائه داد و دادستانی با عذرخواهی اعلام کرد که می‌تواند این پرونده را از سوابق ویلیامز حذف کند.

ACLU ادعا می‌کند که پلیس دیترویت حتی با دانستن این که سیستم تشخیص چهره، ممکن است نتواند تصاویر بی‌کیفیت و خصوصا افراد رنگین پوست را درست تشخیص دهد، از آن استفاده کرده است.

اداره پلیس اعلام کرده است که دستگیری ویلیامز اشتباهی بوده، اما در این دادخواست این عمل را عمدی خوانده‌اند. چرا که این دومین مرتبه‌ای است که یک مرد سیاه پوست توسط سیستم تشخیص چهره، اشتبا‌ها دستگیر می‌شود. بار اول، مایکل الیور بود که سال گذشته (۲۰۲۰) از اداره پلیس شکایت کرد. در خارج از دیترویت نیز حداقل یک مرد سیاه پوست پیدا می‌شود که به دلیل این که اشتبا‌ها بر اساس یافته‌های سیستم تشخیص چهره دستگیر شده باشد، شکایت کرده باشد.

گفته می‌شود هزاران اداره‌ی حقوقی و قضایی، از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی مظنونین استفاده می‌کردند، اما بعد از واکنش شدید افراد نسبت به این موضوع، استفاده از این فناوری در چند شهر ممنوع شده است. در حالی که مایکروسافت، IBM و آمازون متعهد شده‌اند که سیستم‌های خود را در اختیار پلیس قرار نخواهند داد.