Gerdab.IR | گرداب

مایکروسافت در حال به‌روزرسانی اپ ویندوز استور

مایکروسافت در حال به‌روزرسانی اپ ویندوز استور
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

شایعه شده است که مایکروسافت در حال انجام یک اصلاح اساسی در اپ استور ویندوز خود است.

به گزارش گرداب، طبق گزارش Windows Central، سازنده‌ی این نرم افزار می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۲۱ نسخه‌ی به‌روز شده‌ی اپ استور را که می‌تواند انواع برنامه‌ها و بازی‌ها را پشتیبانی کند، در دسترس همگان قرار دهد.

با این کار، توسعه‌دهندگان می‌توانند هر نوع برنامه‌ی ویندوزی از جمله مرورگر‌هایی مانند کروم و فایرفاکس را در اپ استور ثبت کنند و حتی قادرند تا سیستم عامل‌های شخص ثالث را در اپلیکیشن‌ها دخالت دهند.

اگر این شایعه درست باشد، قدمی بزرگ برای اپ استور ویندوز خواهد بود. در حال حاضر فروشگاه ویندوز (یا به گفته‌ی مایکروسافت، مایکروسافت استور) از توسعه دهندگان می‌خواهد تا برنامه‌های win۳۲ خود را به فرمت MSIX تبدیل کنند و از مکانیزم‌های به‌روزرسانی و سیستم عامل‌های تجاری مایکروسافت استفاده کنند.

با ایجاد تغییر پیش‌بینی شده، توسعه دهندگان از این به بعد قادر خواهند بود تا برنامه‌های خود را با فرمت EXE یا MSI در فروشگاه ثبت کنند و به‌روزرسانی‌ها را نیز از طریق شبکه‌ی تحویل محتوای مورد نظر خود (CDN) مدیریت کنند.
چنین تغییری هم‌چنین می‌تواند قابلیت ثبت بسیاری از برنامه‌های دیگر از جمله برنامه‌های معروفی مانند Adobe’s Creative Cloud و حتی مرورگر‌های رقیب مانند کروم و فایرفاکس را در ویندوز استور فراهم کند.
مایکروسافت سال ۲۰۲۰، Windows Package Manager خود را راه‌اندازی کرد و از این طریق توانست تا بسیاری از برنامه‌هایی که در اپ استور فعلی وجود ندارند را، در خود جای دهد. برنامه‌هایی مانند Steam، WinRAR و Zoom در ویندوز استور فعلی وجود ندارند، اما از طریق Windows Package Manager در دسترس هستند.

به‌روزرسانی پیش‌بینی شده می‌تواند همراه با Windows Package Manager برای تایید برنامه‌ها و قرار دادن آن‌ها در لیست برنامه‌های اپ استور استفاده شود. مایکروسافت در حال حاضر از چندین روش برای اعتبارسنجی فرمت برنامه‌ها در Windows Package Manager استفاده می‌کند که شامل اسکن با استفاده از فناوری SmartScreen، تحلیل استاتیک و اعتبار سنجی SHA۲۵۶ می‌شود.

مایکروسافت در حال به‌روزرسانی اپ ویندوز استور

شایعه‌ی اجازه دادن به سیستم عامل‌های تجاری شخص ثالث نیز به این معنی است که مایکروسافت از توسعه دهندگانی که از سیستم‌های خرید درون‌برنامه‌ای خود استفاده می‌کنند، سودی دریافت نخواهد کرد.
ویندوز استور در ابتدا در ویندوز ۸ برای پشتیبانی از توسعه دهندگانی ایجاد شد که می‌توانستند برنامه‌های ویندوزی بسازند که قابلیت گسترش در گوشی‌ها، تبلت‌ها، رایانه‌ها و حتی کنسول‌های Xbox را داشتند.

این طرح پس از کنار گذاشته شدن Windows Phone با شکست مواجه شد و در نهایت مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ از توسعه دهندگان خواست تا بازی‌های win۳۲ خود را وارد ویندوز استور کنند. توسعه دهندگان از مدت‌ها قبل خواستار ایجاد چنین تغییری بودند تا بتوانند برنامه‌های خود را به راحتی در ویندوز استور ثبت کنند و به‌روزرسانی‌ها را مدیریت کنند.

مایکروسافت بسیاری از برنامه‌های خود از جمله Edge، Office، Teams و Visual Studio را در نسخه‌ی جدید اپ استور خود خواهد آورد. شایعه شده است که این فروشگاه جدید، بخشی از پروژه‌ی بزرگ Sun Valley است که در اواخر سال ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد. مایکروسافت این اقدام را به عنوان جوان‌سازی بصری گسترده‌ی ویندوز توصیف کرد که شامل ایجاد تغییراتی در منوی استارت، File Explorer، برنامه‌های داخلی و بسیاری از موارد دیگر خواهد بود.