Gerdab.IR | گرداب

به دلیل احراز هویت دیجیتالی، شهروندان هندی با مشکل در دریافت واکسن مواجه اند

به دلیل احراز هویت دیجیتالی، شهروندان هندی با مشکل در دریافت واکسن مواجه اند
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

با استفاده از احراز هویت دیجیتالی برای ثبت‌نام جهت دریافت واکسن و فناوری تشخیص چهره در مراکز واکسیناسیون در هند، میلیون‌ها نفر از قشر آسیب‌پذیر شاید نتوانند واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند

به گزارش گرداب، یک مقام ارشد گفت: «با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کووید-۱۹، مقامات در حال آزمایش سیستم تشخیص چهره بر اساس شناسه‌ی Aadhaar برای احراز هویت در ایالت شرقی جارکند هستند و می‌خواهند آن را در سراسر کشور راه‌اندازی کنند.»

R.S. Sharma، رئیس سازمان بهداشت ملی، به یک نشریه‌ی آنلاین گفت: «سیستم تشخیص چهره مبتنی بر شناسه‌ی Aadhaar به زودی جای دستگاه‌های تشخیص اثر انگشت یا اسکن عنبیه را در مراکز واکسیناسیون کووید-۱۹ در سراسر کشور خواهد گرفت تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.»

او در ادامه گفت که این سیستم اجباری نخواهد بود، اما دستورالعمل‌های جدید نشان می‌دهد که استفاده از Aadhaar روشی بهتر برای تایید هویت و دریافت گواهینامه‌ی واکسیناسیون است.

طبق اطلاعیه‌ی وزارت بهداشت، روز پنجشنبه ۱۵ آوریل، در ۲۴ ساعت گذشته در هند ۲۰۰,۷۳۹ مورد ابتلا به کووید-۱۹ ثبت شده است که با این حساب، مجموعاً ۱۴.۱ میلیون بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در این کشور وجود دارند و در آمار‌های جهانی، این کشور پس از ایالات متحده بیش‌ترین مبتلایان را داراست.
با وخیم‌تر شدن وضعیت، چندین ایالت از کمبود واکسن خبر دادند و دولت هند بلافاصله درخواست اورژانسی برای تهیه‌ی واکسن را صادر کرد.

Anushka Jain، مشاور بنیاد آزادی اینترنت (Internet Freedom Foundation) در دهلی، گفت که ثبت‌نام اینترنتی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و با استفاده از شناسه‌ی Aadhaar باعث شده تا میلیون‌ها نفر که فاقد این شناسه هستند، نتوانند ثبت‌نام کنند.

او در ادامه گفت که استفاده از فناوری تشخیص چهره در مراکز واکسیناسیون باعث به خطر افتادن افراد آسیب‌پذیری می‌شود که ممکن است توسط این سیستم شناسایی نشوند و نتوانند واکسن را دریافت کنند. در صورت استفاده از این سیستم در تمام مراکز واکسیناسیون، شهروندان نگرانی بیش‌تری خواهند داشت.
Anushka Jain هم‌چنین افزود: «اصرار بر استفاده از شناسه‌ی Aadhaar جهت ثبت‌نام بسیار مشکل‌ساز خواهد شد، چون امکان عدم تشخیص هویت افراد توسط فناوری تشخیص چهره وجود دارد.»

به دلیل احراز هویت دیجیتالی، شهروندان هندی با مشکل در دریافت واکسن مواجه اند
او به بنیاد تامسون رویترز گفت: «دولت باید به جای ایجاد موانع جدید، اجازه دهد تا مردم با هر شناسه و کارتی که میخواهند، ثبت‌نام کنند و راه دسترسی به واکسن‌ها را آسان‌تر کند.»

مقامات وزارت بهداشت هنوز نظری در این رابطه نداده‌اند.
Aadhaar با اطلاعات اثر انگشت، صورت و اسکن عنبیه‌ی افراد مرتبط است و بزرگ‌ترین سیستم احراز هویت بیومتریک در جهان به شمار می‌رود که بیش از ۱.۲ میلیارد شناسه صادر کرده است. این شناسه در همه جا کاربرد دارد، از ثبت‌نام در مدارس گرفته تا تکمیل پرونده‌های مالیاتی.

طبق مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۹، اطلاعات بیش از ۱۰۰ میلیون شهروند از جمله بسیاری از افراد بی‌خانمان در این سیستم ثبت نشده است و حتی چندین گزارش درمورد مشکلات این سیستم، که نتوانسته افراد دارای شناسنامه را تشخیص دهد، وجود دارد.

علاوه بر این، کارشناسان فنی نگرانی‌هایی را در مورد حریم خصوصی و ایمنی داده‌ها مطرح کرده‌اند که در صورت استفاده‌ی نابه‌جا از این فناوری، می‌توان مردم را تحت نظارت قرار داد.
گروه Rethink Aadhaar در بیانیه‌ای گفت: «دولت بهتر است به جای آزمایش فناوری‌های پر ریسک، به فکر تهیه‌ی سریع واکسن و واکسیناسیون شهروندان خود باشد.»

Anushka Jain هم‌چنین گفت که استفاده از فناوری تشخیص چهره برای احراز هویت در مراکز واکسیناسیون بدون ارزیابی تاثیر آن روی حق برابری و حریم خصوصی شهروندان، بسیار نگران کننده است.

او افزود: «بیش از ده سال از معرفی Aadhaar می‌گذرد و ممکن است چهره‌ی افراد از آن زمان تا کنون تغییر کرده باشد. یعنی در این صورت آیا آن‌ها حق دسترسی به واکسن را ندارند؟»