Gerdab.IR | گرداب

راه اندازی سرویس تحویل سفارش بدون راننده در شرکت Mobileye

راه اندازی سرویس تحویل سفارش بدون راننده در شرکت Mobileye
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

شرکت Mobileye که در ساخت تراشه‌های وسایل نقلیه مبتنی بر هدف تخصص دارد، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ سرویس تحویل سفارش بدون راننده را به طور کامل راه‌اندازی خواهد کرد.

به گزارش گرداب، شرکت Mobileye که زیرمجموعه‌ی Intel است، برای راه‌اندازی این سرویس جدید در حال همکاری با استارت‌آپ تحویل خودکار Udelv است.

تحویل سفارشات با استفاده از نوع جدیدی از خودرو‌های بدون کابین به نام Transporter انجام خواهد شد. با این که برنامه‌های تولید هم‌چنان در جریان است، اما Mobileye و Udelv اعلام کردند که ۳۵ هزار Transporter را بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ تولید خواهند کرد، که این موضوع نشان‌دهنده‌ی جدیت آن‌ها در راه‌اندازی سیستم تحویل بدون راننده است.

Jack Weast، معاون استاندارد‌های خودرو‌های خودکار در Mobileye، در مصاحبه خود با The Verge گفت: «این به معنای توسعه اقتصادی واقعی است. ۳۵ هزار واحد در سال ۲۰۲۳، از سیستم رانندگی خودکار ما برای استفاده تجاری در بخش تحویل خودکار کالا بهره خواهند برد.»

سیستم خودران آماده به کار Mobileye دارای یک مجموعه حسگر شامل ۱۳ دوربین، سه LiDAR دوربرد، شش LiDAR برد کوتاه و شش رادار است. این سیستم هم‌چنین شامل یک برنامه جمع‌آوری داده به نام Road Experience Management یا REM است که ساخت شرکت اسرائیلی EyeQ بوده و از داده‌های زمان واقعی خودرو‌های مجهز به Mobileye برای ایجاد نقشه سه بعدی جهانی استفاده می‌کند.

این شرکت هم‌چنین در حال آزمایش خودرو‌های خودکار در شهر‌های مختلف دنیا با هدف راه‌اندازی یک سرویس روبوتاکسی بوده و گفته می‌شود که این فناوری تا سال ۲۰۲۵ در خودرو‌های شخصی نیز اجرا خواهد شد.

Jack Weast گفت: «طرح سیستم‌های خودران ما با سایر طرح‌ها متفاوت است. برخلاف اکثر فناوری‌های دیگر که برای درست کار کردن، رادار و LIDAR و دوربین باید در هماهنگی کامل باشند، ما زیرمجموعه‌های سیستمی مستقلی بین سیستم‌های مربوط به دوربین و هم‌چنین زیرمجموعه‌های رادار و LIDAR داریم. اگر هر کدام از زیرمجموعه‌ها نتوانند به درستی جسمی را تشخیص دهند، زیرمجموعه دیگری قادر به انجام این کار خواهد بود. به این ترتیب می‌توان تجربه بهتر و مطمئن‌تری را ارائه کرد.»

راه اندازی سرویس تحویل سفارش بدون راننده در شرکت Mobileye
Udelv انتخاب مناسبی برای مشارکت با Mobileye بوده و یکی از معدود استارت‌آپ‌های خودرو‌های خودکاری است که هنوز زیرمجموعه‌ای از یک شرکت بزرگ‌تر نشده. Udelv طی چند سال گذشته در حال آزمایش ون‌های تحویل خودکار در چندین بازار تجاری در سراسر ایالات متحده از جمله اوکلاهاما، آریزونا و Bay Area در کالیفرنیا بوده است. Udelv در شهر‌هایی که در آن‌ها فعالیت دارد، ۲۰۰۰۰ سفارش به مشتریان مختلف تحویل داده است.

این شرکت در حال حاضر برای تحویل، از وانت‌های باری اصلاح شده استفاده می‌کند، ولی از سال ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از قرارداد خود با Mobileye از Transporter بدون کابین استفاده خواهد کرد. Transporter یک خودروی تحویل الکتریکی است که مشابه وسایل نقلیه بدون سرنشین شرکت‌هایی مانند Nuro و Einride بوده و فاقد اتاق راننده است. این خودرو بر روی یک سکوی الکتریکی ماژول‌دار یا همان skateboard ساخته شده است که می‌تواند متناسب با انواع شاسی خودرو تنظیم شود.

Udelv برخی از مشخصات مربوط به Transporter مانند برد، اندازه باتری یا وزن کلی خودرو را منتشر نکرده است. این خودرو با شارژ سریع DC سازگار بوده و حداکثر سرعت آن ۶۵ مایل در ساعت است.

یکی از سخنگویان این شرکت گفت که Udelv برنامه‌های تولیدی خود برای Transporter را در آینده اعلام خواهد کرد.

اگر چه Transporter کاملاً خودکار خواهد بود، اما در مسیر تحویل کاملاً تنها گذاشته نخواهد شد. شرکت Udelv اعلام کرده است که این خودرو قابلیت‌های استفاده از کنترل از راه دور با تأخیر بسیار اندک را خواهد داشت. به این معنی که یک اپراتور می‌تواند در صورت متوقف شدن یک خودرو، از راه دور مجددا آن را راه‌اندازی کند.

Jack Weast گفت که سرویس تحویل Mobileye / Udelv به هنگام راه‌اندازی در سال ۲۰۲۳ محدود به وضعیت جغرافیایی نخواهد بود؛ به این معنی که این وسیله به هر کجا که نیاز باشد و در هر شرایطی قادر به رانندگی خواهد بود.

او هم‌چنین اضافه کرد: «هدف از این اقدام، پیشرفت در زمینه‌ی تجاری است و این سیستم آماده است تا در مقیاس بزرگ بر روی ده‌ها هزار خودرو در ایالت‌های مختلف و شرکای خرده فروش در تمامی شهر‌ها به دور از محدودیت‌های جغرافیایی و یا هرگونه محدودیت دیگری، پیاده‌سازی شود.»