Gerdab.IR | گرداب

طرح صد روزه‌ی دولت بایدن برای افزایش امنیت شبکه‌ی برق

طرح صد روزه‌ی دولت بایدن برای افزایش امنیت شبکه‌ی برق
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

با افزایش حملات سایبری در ایالات متحده، دولت بایدن در تلاش برای ارتقای استراتژی‌های امنیتی کشور جهت محافظت از زیرساخت‌های حیاتی خود و قدم برداشتن به سمت فناوری مدرن است.

به گزارش گرداب، اخیراً وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) با هدف بهبود امنیت سایبری سیستم‌های کنترل صنعتی برق (ICS) و ایمن‌سازی زنجیره‌ی بخش تامین انرژی، طرحی را در پیش گرفت. این طرح که به عنوان برنامه‌ی صد روزه نام‌گذاری شده، با همکاری DOE، صنعت برق، آژانس امنیت سایبری و زیرساخت (CISA) صورت گرفته است.

برنامه‌ی صد روزه چیست؟
هدف از این طرح، مقابله‌ی سریع و تهاجمی علیه حملات سایبری است. طی صد روز آینده، دفتر امنیت سایبریِ وزارت انرژی، امنیت انرژی و واکنش اضطراری (CESER)، فناوری‌ها و سیستم‌ها را برای شناسایی و مقابله با حملات سایبری در بخش سیستم‌های کنترل صنعتی تاسیسات الکتریکی، به‌روز خواهند کرد. این اقدام باعث افزایش قدرت دفاعی می‌شود و هم‌چنین:
• مالکان و اپراتور‌ها را تشویق می‌کند تا از این راه‌حل‌ها و فناوری‌ها برای تشخیص و مقابله با حملات استفاده کنند.

• در طول صد روز آینده، نقطه عطفی را برای مالکان و اپراتور‌ها جهت شناسایی و استفاده از فناوری‌ها و سیستم‌هایی که امکان اطلاع‌رسانی و پاسخ‌دهی در شبکه‌های کنترل مهم صنعتی (ICS) و فناوری‌های عملیاتی (OT) دارند، فراهم می‌کند.

• باعث بهبود وضعیت امنیت سایبری شبکه‌های مهم فناوری اطلاعات (IT) و زیرساخت‌ها می‌شود.
• نیازمند به تلاش‌های داوطلبانه برای پیاده‌سازی این فناوری در جهت افزایش دقت در شناسایی تهدیدات در سیستم‌های ICS و OT است.

تلاش جمعی
DOE، از شرکت‌های برق، شرکت‌های تامین انرژی، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، سازمان‌های دولتی و سایر بخش‌ها خواسته است تا پیشنهادات خود را برای بهبود امنیت زنجیره‌های تامین انرژی در ایالات متحده ارائه کنند. این درخواست به DOE کمک می‌کند تا بتواند اقدامات بهتر و کارآمدتری را برای افزایش امنیت بخش‌ها و زیرساخت‌های مهم کشور علیه تهدیدات سایبری در پیش بگیرد. پس از حملات سایبری معروف اخیر مانند کمپین هک SolarWinds که مورد حمایت روسیه بود و سوءاستفاده از نقاط ضعف سرور Microsoft Exchange، دولت و سازمان‌ها در ایالات متحده در تلاشند تا استاندارد‌های امنیت سایبری را تقویت کنند.

نظر کارشناسان
وزیر انرژی، Jennifer M. Granholm، در رابطه با این طرح جدید گفت: «ایالات متحده با تهدیدات سایبری بسیاری از سوی هکر‌ها روبروست که می‌خواهند برق مورد نیاز آمریکایی‌ها برای تامین انرژی در خانه‌ها و مشاغل را قطع کنند. این وظیفه‌ی دولت و صنعت است تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند. به همین دلیل، ما در تلاشیم که اقدامات قاطعی را انجام دهیم تا شهروندان بتوانند از یک سیستم انرژی ایمن و مقاوم استفاده کنند.»

مدیر CISA، Brandon Wales، گفت: «امنیت مردم آمریکا به میزان مقاوم بودن زیرساخت‌های حیاتی کشورمان وابسته است. همکاری با وزارت نیرو و نظارت بر این بخش، برای محافظت از سیستم‌های الکتریکی ایالات متحده می‌تواند به ما کمک کند تا ما هم‌چنان به کار خود برای ایمن‌سازی سیستم‌های کنترل صنعتی در همه‌ی بخش‌ها ادامه دهیم.»