Gerdab.IR | گرداب

شکایت از تیک تاک به دلیل جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان و نوجوانان

شکایت از تیک تاک به دلیل جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان و نوجوانان
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

از تیک تاک (TikTok) به دلیل سوءاستفاده در مدیریت اطلاعات کودکان و نوجوانان، شکایت میلیارد دلاری شد. تیک تاک متعلق به شرکت چینیِ ByteDance است و بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

به گزارش گرداب، طبق گزارش نیویورک تایمز در رابطه با داده‌های داخلی شرکت در ژوئیه سال ۲۰۲۰، مشخص شد که ۱۸ میلیون کاربرِ تیک تاک ۱۴ سال یا کمتر سن دارند. Anne Longfield، سرپرست حمایت از حقوق کودکان در انگلیس، به نمایندگی از میلیون‌ها کودک در انگلیس و اتحادیه اروپا که از ۲۵ مه سال ۲۰۱۸ از تیک تاک استفاده کرده‌اند، شکایت کرد.

در این پرونده، تیک تاک به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان بدون اطلاع قبلی و عدم شفافیت، که این موارد برخلاف قوانین انگلیس و اتحادیه اروپا است، متهم شده است. این داده‌ها شامل اطلاعات بیومتریک، داده‌های مکانی، فیلم‌ها و شماره تلفن است.

اگر این شکایت صحیح باشد، هر کاربر که زیر سن قانونی است می‌تواند هزاران پوند دریافت کند. کودکانی که از تیک تاک استفاده کرده‌اند، اما نمی‌خواهند در این دادخواست شرکت کنند، می‌توانند از حضور داشتن در این پرونده انصراف دهند.

شکایت از تیک تاک به دلیل جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان و نوجوانان
Anne Longfield به بی‌بی‌سی گفت که روش‌های جمع‌آوری داده در تیک تاک در مقایسه با سایر رسانه‌های اجتماعی، مشکوک است. او هم‌چنین اضافه کرد: «تیک تاک یک پلتفرم بسیار محبوب در بین رسانه‌های اجتماعی است، که به کودکان کمک کرده است تا در یک سال فوق العاده دشوار با دوستان‌شان در ارتباط باشند. با این حال، در پسِ آهنگ‌های سرگرم کننده، چالش‌های رقص و لب‌خوانی، نقشه‌های پلیدی وجود دارند.»

طبق گفته‌ی سرپرست حمایت از کودکان، تیک تاک یک سرویس جمع‌آوری اطلاعات است که با یک شبکه‌ی اجتماعی اشتباه گرفته شده است و به راحتی توانسته والدین را فریب دهد. Tom Southwell که شریک شرکت حقوقی Scott and Scott بوده و این دادخواست را ارائه داده است، می‌گوید: «سیاست‌های جمع‌آوری اطلاعات داده‌ی این برنامه، قوانین محافظت از داده‌های انگلیس و اتحادیه اروپا را شدیداً نقض می‌کند.»

تیک تاک نیز می‌گوید که ادعا‌های Longfield بی‌اساس است. در بیانیه‌ای که بی‌بی‌سی از این شرکت منتشر کرده، آمده است: «حفظ حریم خصوصی و امنیت از اولویت‌های اصلی تیک تاک است و ما از سیاست‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ای برای محافظت از همه‌ی کاربران، خصوصا کاربران نوجوان، بهره می‌گیریم. ما بر این باوریم که این ادعا‌ها بی‌اساس و پوچ هستند.»