Gerdab.IR | گرداب

افشا اولین جزئیات از نسل بعدی کارت‌های گرافیک گیمینگ AMD

افشا اولین جزئیات از نسل بعدی کارت‌های گرافیک گیمینگ AMD
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

اگرچه فاصله تقریبا زیادی تا معرفی نسل بعدی GPUهای RDNA 3 شرکت AMD داریم، اما حالا اولین مشخصات پردازشگر گرافیکی Navi 33 مورد استفاده در نسل بعدی کارت‌های گرافیک گیمینگ رادئون RX منتشر شده است.

به گزارش گرداب، طبق گفته یک افشاگر مطرح به نام «KittyYuko»، پردازشگر گرافیکی Navi 33 از مشخصات مشابه با Navi 21 بهره می‌برد، با این تفاوت که مبتنی بر هسته یا معماری RDNA 3 خواهد بود. با توجه به این موضوع، باید منتظر عملکرد تقریبا یکسان آن‌ها با پردازشگرهای گرافیکی Big Navi 21 یا RDNA 2 باشیم.

در صورتی که اطلاعات اخیر صحت داشته باشد، در Navi 33 باید منتظر ۸۰ واحد محاسباتی و ۵۱۲۰ پردازنده جریانی باشیم، البته شاید AMD تصمیم به تغییراتی در این موارد بگیرد. طبق شایعات گذشته، Navi 31 هم دارای ۸۰ واحد محاسباتی خواهد بود.

تراشه‌های Navi 31 شرکت AMD با چیلت دوگانه مجهز به ۸۰ واحد محاسباتی از راه می‌رسند که البته هر کدام از آن‌ها ۵۱۲۰ هسته خواهند داشت. در نتیجه با ۱۶۰ واحد محاسباتی و ۱۰,۲۴۰ پردازنده جریانی روبه‌رو می‌شویم. بنابراین با طراحی GPU بزرگی مواجه خواهیم شد که احتمالا با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC به تولید می‌رسد.


در حال حاضر AMD پتنت مربوط به ارتباط فعال میان چیلت‌‌ها را برای نسل بعدی GPUهای خود به ثبت رسانده که با حافظه کش ادغام شده و ارتباط میان چندین واحد از راه می‌رسد. این پتنت به پردازشگرهای گرافیکی Navi 3X اشاره دارد.

شرکت AMD با کارت‌های گرافیک مبتنی بر RDNA 3 با نسل بعدی کارت‌های گرافیک ماژول مولتی چیپ (MCM) انویدیا مبتنی بر معماری Ada Lovelace رقابت می‌کند. انتظار می‌رود این GPUها در اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ از راه برسند. با توجه به فاصله طولانی که تا معرفی این محصولات داریم، احتمالا با گزارش‌های زیادی درباره آن‌ها مواجه می‌شویم.

انتظار می‌رود تا زمان عرضه این محصولات به بازار، دیگر مشکل کمبود تراشه در دنیا وجود نداشته باشد و کاربران بتوانند به راحتی کارت گرافیک موردنظرشان را تهیه کنند.

منبع: همشهری