Gerdab.IR | گرداب

رونمایی از ابررایانه ملی «سیمرغ»

رونمایی از ابررایانه ملی «سیمرغ»
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

ابررایانه ملی سیمرغ که قابلیت‌های متعددی، چون تحلیل کلان داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و تحلیل داده‌های ژنتیک دارد امروز افتتاح شد.

به گزارش گرداب، ابر رایانه ملی سیمرغ امروز با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساختمان ترنج دانشگاه امیرکبیر رسماً رونمایی شد.

توان پردازشی فعلی ابررایانه بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی در ثانیه) است که با ۵۰۰ پتافلاپس در روز افتتاح کار خود را آغاز کرد و بعد از دو ماه در پایان فاز اول با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارائه خواهد کرد.

ظرفیت پردازشی این ابر رایانه تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا ۱۰ پتافلاپس در فاز‌های بعدی قابل افزایش خواهد بود که چند هزار برابر سریع‌تر از پرقدرت‌ترین رایانه‌های رومیزی خواهد بود.

همچنین توان پردازشی فعلی ابریارانه در کاربرد‌های فوق سریعی که نیاز به دقت محاسبات ۶۴ بیتی ندارند (مانند هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق) تا انتهای فاز اول برابر با ۲۰ پتافلاپس خواهد بود.

قابل ذکر است این ابر یارانه که در فاز اول بهره برداری شده حدود ۱۲ برابر از قوی‌ترین ابر یارانه کشور که در سال ۱۳۹۰ توسط همین تیم افتتاح شد سریع‌تر عمل می‌کند.

بستر محاسباتی ابر یارانه سیمرغ بر مبنای فناوری مجازی سازی و یارانش ابری طراحی شده، مجازی سازی باعث افزایش بهره وری از منابع موجود و انعطاف پذیری در ارائه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده‌ها را دو چندان می‌کند.

در بستر پردازشی این ابر یارانه از آخرین فناوری‌های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در دنیا استفاده شده است که باعث شده این ابر یارانه تبدیل به به روز‌ترین و قدرتمندترین ابر یارانه کشور شود.

استفاده از آخرین نسل از پردازنده‌های گرافیکی این امکان را می‌دهد که بتوان کاربرد‌های تحلیل کلان داده و هوشمند مصنوعی را با سرعت بسیار زیاد و در مقیاس منطقی ایجاد کرد. از ابر یارانه سیمرغ می‌توان در کاربرد‌های نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، انتخابات اشیا، تصویرسازی، بازی سازی و پویانمایی، شبیه سازی‌های علمی، هواشناسی، تحلیل داده‌های ژنتیک و دیگر کاربرد‌های علمی که به توان پردازشی بسیار نیاز دارند، استفاده کرد.

با ظرفیت پردازشی راه اندازی شده در فاز فعلی، ایران جزو سی کشوری خواهد بود که دارای ابر یارانه‌هایی با ظرفیت پتافلاپسی هستند. جامعه هدف این ابر یارانه تمامی پژوهشگران مراکز پژوهشی و دانشگاهی، مهندسین، شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ‌ها و همچنین سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله بانک‌ها، بیمارستان‌ها، شهرداری‌ها و دیگر نهاد‌ها هستند که برای انجام تحقیقات و یا تحلیل داده در کاربرد‌های استراتژیک و مهم کشور نیاز به بستر پردازی دارند.

جمع سرمایه گذاری این طرح حدود هزار میلیارد ریال است که توسط نهاد‌های وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم و دانشگاه امیرکبیر مورد حمایت قرار گرفته است. سهم وزارت ارتباطات حدود ۵۰۰ میلیارد ریال، معاونت علمی ۲۰۰ میلیارد ریال و وزارت علوم ۱۳۰ میلیارد و دانشگاه امیرکبیر بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.