Gerdab.IR | گرداب

ارسال اطلاعات ۶۰ درصد از دانش آموزان به اشخاص ثالث

ارسال اطلاعات ۶۰ درصد از دانش آموزان به اشخاص ثالث
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰

شیوع کرونا در جهان دانش آموزان و دانشجویان را مجبور کرد تا تحصیلات خود را به صورت آنلاین دنبال کنند.

به گزارش گرداب، بسیاری از این اپلیکیشن‌های مربوط به آموزش آنلاین، اطلاعات دانش‌آموزان را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را در اختیار اشخاص ثالث قرار می‌دهند، بدون این که خود کاربر اطلاعی داشته باشد.
تحقیقات سازمان غیرانتفاعیِ Me۲B Alliance، نحوه‌ی غیرعادی اشتراک‌گذاری برنامه‌های آموزشی از سوی مقامات مدرسه را نشان می‌دهد.

مشخص شد که بیش از ۶۰% اپلیکیشن‌هایی که مدارس در ایالات متحده از آن استفاده می‌کنند، اطلاعات دانش‌آموزان را به اشخاص ثالث از جمله شبکه‌های تبلیغاتی مانند گوگل و فیسبوک ارسال می‌کنند. حداقل نیم میلیون نفر از جمله دانش‌آموزان، مربیان و والدین از برنامه‌های یادگیری مجازی استفاده می‌کنند.

محققان حدود ۷۳ برنامه‌ی تلفن همراه را که توسط ۳۸ مدرسه در ۱۴ ایالت مختلف در ایالات متحده استفاده شده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همه‌ی این ۷۳ برنامه با کیت‌های توسعه نرم‌افزاری (SDKs) مورد بررسی قرار گرفتند. بیش‌تر برنامه‌های تلفن همراه در حال جمع‌آوری و ذخیره‌ی اطلاعاتی مانند نام، سن و سایر اطلاعات هویتی شخصی (PII) مانند دسترسی به دوربین، میکروفون، شناسه‌ی دستگاه و داده‌های تماس کاربران بودند.

یافته‌های کلیدی
• بیش از ۴۸% از برنامه‌ها، اطلاعات دانش‌آموزان را به گوگل و ۱۴% از آن‌ها این اطلاعات را به فیسبوک ارسال می‌کردند. علاوه بر این هر برنامه، داده‌ها را به ۱۱ شخص ثالث مختلف ارسال می‌کرد.
• مدارس دولتی (۶۷%) بیش‌تر از مدارس خصوصی (۵۷%) اطلاعات دانش‌آموزان را به اشخاص ثالث ارسال می‌کنند.
• تقریباً ۱۸% از اپلیکیشن‌های مدارس دولتی، داده‌ها را به اشخاص ثالث پرخطر ارسال می‌کنند که داده‌ها را با صد‌ها یا هزاران نهاد شبکه‌ای به اشتراک می‌گذارند.
• اپلیکیشن‌های اندرویدی سه برابر بیش‌تر از اپلیکیشن‌های iOS می‌توانند داده‌ها را به اشخاص ثالث ارسال کنند.
• ۹۱% از برنامه‌های اندرویدی و ۲۶% از برنامه‌های iOS، داده‌ها را به اشخاص ثالث پرخطر ارسال می‌کنند و ۲۰% از برنامه‌های اندرویدی و ۲.۶% از برنامه‌های iOS، داده‌ها را به اشخاص ثالث بسیار خطرناک ارسال می‌کنند.

• مقدار قابل توجهی از داده‌های دانش‌آموزان با اشخاص ثالث (مخصوصاً تبلیغ‌کنندگان و پلتفرم‌های آنالیز کننده) از طریق اپلیکیشن‌های مدارس به اشتراک گذاشته می‌شود.
• برنامه‌های iOS نسبت به برنامه‌های اندروید ایمن‌تر هستند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده وضعیت حریم خصوصی در iOS نسبت به اندروید بهتر و بهتر شود، مگر این که گوگل تصمیم بگیرد تا تغییراتی را ایجاد کند.
• مردم هنوز هم در رابطه با اشخاص ثالثی که داده‌های خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند، اطلاعات زیادی ندارند و اپ استور‌ها باید این اطلاعات را شفاف‌تر کنند.

Lisa LeVasseur، مدیر اجرایی در Me۲B Alliance گفت: یافته‌های این تحقیق، فراگیری اشتراک داده‌ها با نهاد‌های پرخطر و تعداد افرادی که اطلاعات‌شان به دلیل کمبود منابع مدرسه‌ای به خطر می‌افتد را، نشان می‌دهد.»