Gerdab.IR | گرداب

افشای اطلاعات هسته‌ای آمریکا از سوی سربازان

افشای اطلاعات هسته‌ای آمریکا از سوی سربازان
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

براساس گزارشی از منبع اطلاعاتی Bellingcat، سربازان آمریکایی مستقر در اروپا از برنامه‌های فلش کارت برای به خاطر نگه داشتن جزئیات اطلاعات هسته‌ای استفاده کرده‌اند و به نظر می‌رسد که اطلاعات مربوط به انبار سلاح هسته‌ای ایالات متحده از طریق این برنامه‌ها افشا شده باشد.

به گزارش گرداب، Foeke Postma محققی در Bellingcat، نوشت که سربازان از برنامه‌هایی مانند Chegg، Cram و Quizlet برای ساختن فلش کارت استفاده کرده‌اند و در آن اطلاعات مربوط به پایگاه‌هایی که سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده را در اروپا نگه‌داری می‌کنند به همراه کد‌های مخفی، رمزعبور‌ها و جزئیات امنیتی دیگر ذخیره کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که سربازان فراموش کرده‌اند تا تنظیمات برنامه را روی حالت شخصی قرار دهند، به طوری که نام کاربری و عکس‌های آن‌ها در معرض دید عموم قرار گرفته است. طبق گفته‌ی Postma، از آن‌جایی که بعضی از سربازان از همان عکس‌هایی استفاده کرده‌اند که در پروفایل حساب لینکدین خود داشته‌اند، ربط دادن آن‌ها به اطلاعات هسته‌ای کار سختی نبوده است.

این که چرا سربازان برای به خاطر سپردن اطلاعات از چنین برنامه‌های ناامنی استفاده کرده‌اند، مشخص نیست. Postma چند هفته قبل از انتشار گزارش خود، با مقامات وزارت دفاع ایالات متحده، ناتو و فرماندهی اروپا تماس گرفته است و فلش کارت‌هایی که اطلاعات حساسی را در خود داشته‌اند، حذف شده‌اند (هرچند شاید طبق گزارش Motherboard، این اطلاعات هنوز در آرشیو سایت Wayback Machine قابل مشاهده باشد.)
مسئولان این برنامه‌ها هنوز پاسخی در رابطه با این موضوع نداده‌اند. وزارت دفاع نیز درباره‌ی این که آیا این سربازان با تنبیهات نظامی روبرو خواهند شد یا خیر، توضیحی نداده است.