Gerdab.IR | گرداب

انحلال باند باج افزار پس از اخاذی 90 میلیون دلاری

انحلال باند باج افزار پس از اخاذی 90 میلیون دلاری
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

طبق تحقیقات جدید، باند باج‌افزار DarkSide قبل از منحل شدنش بیش از ۹۰ میلیون دلار بیت‌کوین اخاذی کرده است.

به گزارش گرداب، تحلیلگران در Elliptic در گزارشی که روز سه شنبه، ۱۸ می، منتشر شد گفتند که آن‌ها یک کیف پول دیجیتالی خالی را پیدا کرده‌اند که قبلا در حملات باج‌افزاری این باند استفاده می‌شده است. دکتر تام رابینسون، بنیان‌گذار و دانشمند ارشد Elliptic، گفت: «در کل بیش از ۹۰ میلیون دلار بیت‌کوین به عنوان باج از ۴۷ کیف پول مختلف به DarkSide پرداخت شده است. طبق گفته‌های DarkTracer، ۹۹ سازمان توسط بدافزار DarkSide آلوده شده‌اند و تخمین زده می‌شود که ۴۷% از قربانیان، باج پرداخت کرده‌اند و میانگین پرداختی‌ها ۱.۹ میلیون دلار بوده است.»

DarkSide به دلیل حملات سایبری، خود بار‌ها در اخبار مطرح می‌شد، اما این باند در اوایل ماه می‌به علت فلج کردن خط لوله Colonial Pipeline در آمریکا با باج‌افزار، مشهور شد. این اتفاق باعث شد تا میزان خرید بالا رفته و افراد در سواحل شرقی با کمبود سوخت مواجه شوند و در نتیجه این باند پنج میلیون دلار سود کسب کرد. طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شد که این باند ۷۵ واحد بیت‌کوین از Colonial Pipeline اخادی کرده است.

در ۱۳ می، این باند سایت خود را در دارک وب بست. محققان ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات جرایم اینترنتی اینتل ۴۷۱ گزارش دادند که DarkSide به شرکای هک خود که از ابزار باج‌افزار آن‌ها برای حملات سایبری خود استفاده می‌کنند گفته است که دیگر خدماتی ارائه نخواهند داد. DarkSide قبل از تعطیل شدن، بیش‌ترین سوءاستفاده را در این ماه انجام داد تا بیش‌ترین سود را در سه ماههی آخر کار خود به دست بیاورد.

محققان متوجه شدند که از اکتبر سال ۲۰۲۰ تا الان، این باند در ماه فوریه ۲۰۲۱ بیت‌کوین‌هایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار به دست آورده است و در ماه می‌قبل از تعطیل شدن باند، حدود ۱۵ میلیون دلار درآمد داشته است. مبالغ اخاذی شده بین کسانی که باج‌افزار را توسعه داده‌اند و آن‌هایی که با موفقیت روی قربانیان اجرا کرده‌اند، تقسیم شده است.

محققان گفتند: «توسعه دهندگان ۲۵% از پول را برای باج‌هایی که کم‌تر از ۵۰۰ هزار دلار بوده‌اند، دریافت می‌کنند، اما این مقدار سهم برای باج‌هایی که بیش از پنج میلیون دلار هستند به ۱۰% کاهش می‌یابد. این نوع تقسیم پول در بلاکچین قابل مشاهده است.»

Elliptic اعلام کرد که توسعه دهندگان DarkSide مجموعا مبلغی به ارزش ۱۵.۵ میلیون دلار دریافت کرده‌اند.