رگولاتور رقابت فرانسه جریمهای ۲۲۰ میلیون یورویی برای گوگل تعیین کرده است. این جریمه بخشی از تسویه مربوط به عملکردهای غیررقابتی گوگل در بخش تبلیغات آنلاین است.
به گزارش گرداب، ناظر رقابت فرانسه به دلیل سواستفاده گوگل از قدرتش در بازار تبلیغات آنلاین، جریمهای ۲۲۰ میلیون یورویی (معادل ۲۶۸ میلیون دلار) برای این شرکت تعیین کرده است.
تحقیقات سازمان ناظر بر رقابت فرانسه نشان داد گوگل به طور ناعادلانه ابزارهای خود برای خرید و فروش تبلیغات آنلاین را بر رقبا ترجیح میدهد. این نخستین باری است که یک شرکت مستقر در سیلیکون، ولی آمریکا پس از انجام تحقیقات توافق کرده تا تغییراتی در عملکردهای تجاری خود ایجاد کند.
ایزابل د سیلوا. رئیس سازمان ناظر بر رقابت فرانسه در این باره میگوید: گوگل از مدل کسب وکار خود در نمایش تبلیغات استفاده کرده تا به مزیتی بر رقبایش دست یابد. این نخستین تحقیقات در جهان بود که شیوه نمایش فضای تبلیغاتی تحت سلطه گوگل را بررسی کرد. همچنین این نخستین باری است که گوگل توافق کرده برای تسویه تغییراتی انجام دهد. این پرونده توجه رگولاتورهای دیگری را جلب خواهد کرد که مشغول بررسی بازار و فناوریهای تبلیغات آنلاین هستند.
گوگل در یک پست بلاگی اعلام کرد تغییراتی در بستر Ad Manager خود ایجاد میکند. همچنین گوگل تعهد کرده شیوه عملیاتی بستر AdX را نیز تغییر دهد. در این بستر فضای تبلیغات آنلاین به حراج گذاشته میشود.
رگولاتور رقابت فرانسه ادعا میکند Ad Manager اطلاعات مربوط به قیمت گذاری رقبا را منتشر میکرد تا به این ترتیب بستر AdX به مزیت رقابتی نسبت پلتفرمهای حراج تبلیغات آنلاین دیگر دست یابد.
در بخشی از بیانیه گوگل آمده است: ما توافق کردیم مجموعهای از تعهدات را انجام دهیم تا به این ترتیب ناشران تبلیغات راحتتر از اطلاعات و ابزارهای ما استفاده کنند. ما طی ماههای آینده همچنان به آزمایش و توسعه تغییرات ادامه میدهیم تا آنها را به طور وسیعتر عرضه کنیم.
به گفته رگولاتور رقابت فرانسه این پرونده حتی ممکن است مسیر را برای شکایت و دریافت غرامت ناشران تبلیغاتی هموار کند که گوگل در قبال آنها تبعیض قائل شده است.