یک سوم مدیران اجرایی برای محافظت از اسرار تجاری حاضرند از کارمندان جاسوسی کنند.
به گزارش گرداب، بر اساس مطالعهی جدید شرکت حقوقی جهانی CMS، اکثر مدیران ارشد معتقدند که برای محافظت از اسرار تجاری در برابر اشخاص ثالث نامعتمد و تهدیدات داخلی، پول بیشتری لازم است و بسیاری از آنها حاضرند تا از کارمندان جاسوسی کنند. این شرکت از واحد اطلاعات Economist خواست تا با بیش از 300 مدیر ارشد از بخشهای مختلف در چین، فرانسه، آلمان، سنگاپور، انگلیس و ایالات متحده مصاحبه کند.
سه چهارم (75%) با این موضوع که برای محافظت از اسرار تجاری باید بیشتر سرمایهگذاری کرد موافق بودند، امنیت سایبری (49%) و اطلاعاتی که از طریق کارمندان درز پیدا میکنند (48%) از جدیترین تهدیدات به شمار میروند. بیشتر آنها از دست دادن تجارت و مزیت رقابتی خود را اصلیترین خطر ناشی از انجام ندادن چنین کاری میدانستند.
مهمترین اقدامات شامل کنترلهای امنیتی (53%)، توافق نامهها و سیاستهای محرمانه (46%) و دسترسی محدود (42%) بودند. کمتر از یک سوم (31%) فکر میکردند که ایجاد فرهنگ و انگیزهای برای محافظت از اسرار تجاری، روش موثری خواهد بود. وقتی نوبت به کاهش تهدیدات داخلی رسید، حدود یک سوم از پاسخدهندگان گفتند که برای دو سال آینده برنامهریزیهای مختلفی کردهاند؛ از ایجاد تغییر در فرهنگ داخلی شرکت گرفته تا استفاده نکردن از فضای ابری برای ذخیرهی داده و تشویق افراد برای گزارش حوادث مربوط به افشای اطلاعات.
حدود 33% از آنها گفتند که قرار است طرحی برای نظارت روی فعالیت دیجیتالی کارکنان داشته باشند. مدیران ارشد در چین، سنگاپور و ایالات متحده با این نظر تا حد زیادی موافق بودند، اما مدیران اروپایی به علت GDPR با این ایده مخالف بودند.
Hannah Netherton، عضو شریک در CMS، گفت که افشای اطلاعات از طریق کارمندان باعث شده تا برای محافظت از اطلاعات، روشهای جدیدی در پیش گرفته شود. او در ادامه گفت: «شرکتها باید بین بهبود امنیت سایبری خود و ایجاد فضایی سالم که اعضا را تشویق کند تا از اسرار تجاری محافظت کنند و در صورت بروز اتفاقی، آن را گزارش دهند، تعادل ایجاد کنند.
سختگیرانهترین پروتکلها نیز نمیتواند مانع افشای اطلاعات از طریق کارمندان شود. شیوع بیماری همهگیر کووید19 باعث شد تا همگان در فضایی دیجیتال به کار خود ادامه دهند. در فضای دیجیتال، کارمندان ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم، اطلاعات محرمانه را فاش کنند. اگر کارمندان از حساسیتهای موجود در این رابطه آگاه نشوند، حفاظت از اسرار تجاری غیرممکن است. پس سازمانها برای رسیدن به موفقیت باید اقدامات مناسبی را در پیش بگیرند.»