Gerdab.IR | گرداب

با وجود کاهش جرایم رمزنگاری، کلاهبرداری‌های DeFi افزایش سرسام‌آوری داشته‌اند

با وجود کاهش جرایم رمزنگاری، کلاهبرداری‌های DeFi افزایش سرسام‌آوری داشته‌اند
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

در چهار ماه اول سال ۲۰۲۱، تخلفات مربوط به سرقت ارز‌های رمزنگاری شده، هک و کلاهبرداری به شدت کاهش یافت، اما طبق گزارش CipherTrace، جرایم امور مالی غیرمتمرکز به بیش‌ترین میزان خود رسیده است. اپلیکیشن‌های DeFi، پلتفرم‌هایی هستند که با استفاده از کد منبع باز با الگوریتم‌هایی که نرخ‌ها را در زمان واقعی و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند، جایگزین بانکداری سنتی شده‌اند. بسیاری از اپلیکیشن‌های DeFi در بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند.

به گزارش گرداب، طبق گزارش CipherTrace، در سطح جهانی، مجرمان رمزارز تا پایان ماه آوریل مبلغی به ارزش ۴۳۲ میلیون دلار را به سرقت برده‌اند. حدود ۵۶% از این مبلغ یعنی ۲۴۰ میلیون دلار آن، مربوط به DeFi بوده است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۰، ضرر و زیان در بخش رمزنگاری از طریق کلاهبرداری و جرائم، ۱.۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹، این رقم ۴.۵ میلیارد دلار بود.

با افزایش قیمت دومین رمزارز بازار، یعنی اتریوم، و افزایش محبوبیت dogecoin، ارز‌های رمزنگاری شده بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته‌اند. کاهش جرایم در بخش رمزارز نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها و سیستم‌های امنیتی بهتر از قبل شده‌اند. اما DeFi موضوع متفاوتی است. تعداد کل وام‌های موجود در پلتفرم‌های DeFi تا روز چهارشنبه ۱۲ مه، ۸۶ میلیارد دلار بود. طبق داده‌های DeFi Pulse، تقریبا ۶۵۰% نسبت به ۱۱ میلیارد دلار در ماه اکتبر رشد داشته است.

این رشد باعث جلب توجه مجرمان شده است و با گسترش بیش‌تر DeFi، میزان جرائم نیز احتمالا بیش‌تر خواهد شد. Dave Jevans، مدیر اجرایی در CipherTrace، به رویترز گفت: «هر چه پول بیش‌تری در دسترس باشد، مجرمان از مردم کلاهبرداری کرده و از نقطه‌ضعف‌های امنیتی سوءاستفاده خواهند کرد.» خسارات ناشی از هک‌های مربوط به DeFi در حال حاضر بیش از ۱۲۹ میلیون دلار است، که این میزان بیش‌تر از سال ۲۰۲۰ گزارش شده است. در سال ۲۰۱۹، هیچ خسارتی ناشی از DeFi گزارش نشده است.

یکی از بزرگ‌ترین خساراتی که از طریق DeFi وارد شده، بودجه‌ی ۸۰ میلیون دلاری برای پروژه‌ی Polygon Network بود که در ۱۹ آوریل از EasyFi Network به سرقت رفت. EasyFi اعلام کرد که یک هکر، تقریبا ۸۰ میلیون دلار را از کیف پول دیجیتالی‌شان دزدیده است.