Gerdab.IR | گرداب

شکایت سازمان حقوق شهروندی ایرلند از سیستم مناقصه آگهی‌های آنلاین

شکایت سازمان حقوق شهروندی ایرلند از سیستم مناقصه آگهی‌های آنلاین
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

یک سازمان حامی حقوق شهروندی در ایرلند شکایتی مربوط به سیستم‌های مناقصه آگهی‌های آنلاین در آلمان ثبت کرده است.

به گزارش گرداب، شورای آزادی مدنی ایرلند (ICCL) اعلام کرد از IAM Tech LAb به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا شکایت می‌کند. این شکایت در دادگاهی در هامبورگ آلمان ثبت خواهد شد.

IAM Tech LAb یک کنسرسیوم غیرانتفاعی است که فناوری بنیادین و استاندارد‌های جهانی را برای ایجاد رشد و اعتماد در اکوسیستم رسانه‌های دیجیتال توسعه می‌دهد.

مشکل مورد نظر این شورا مربوط به سیستم‌های مناقصه آگهی‌ها و در حقیقت هسته صنعت تبلیغات آنلاین است. شرکت‌هایی مانند گوگل و ناشران نیز تبلیغات را با همین روش می‌فروشند.

در این روش اطلاعات تاریخچه مرورگر کاربران جمع آوری و در اختیار صد‌ها هزار شرکت قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند آگهی‌هایی را به حراج بگذارند و نمایش دهند. شرکت‌های عضو «دفتر تبلیغات تعاملی» (IAB) نیز از همین روش استفاده می‌کنند. دفتر تبلیغات تعاملی ۶۵۰ عضو دارد و IAB Tech Lab یکی از سازمان‌های وابسته به آن است که وظیفه تعیین استاندارد را برعهده دارد.

منتقدان معتقدند اطلاعات تاریخچه مرورگر حاوی دیتای خصوصی است و در برخی موارد بدون رضایت کاربران جمع آوری می‌شود.

در این میان شورای آزادی مدنی ایرلند نیز اعلام کرده صد‌ها صفحه مدرک درباره اطلاعات کاربران از سیستم‌های مناقصه آگهی‌ها جمع آوری شده که آن‌ها را به دادگاهی در هامبورگ ارائه می‌کند.

این شورا شکایت خود را در هامبورگ ثبت کرده، زیرا IAM Tech Lab دفتری نیز در این شهر دارد و در نتیجه مشمول قوانین حمایت از حریم خصوصی اتحادیه اروپا (GDPR) نیز می‌شود. البته دفتر اصلی IAM Tech Lab در شهر نیویورک است.

جانی رایان یکی از اعضای ارشد شورای آزادی مدنی ایرلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: ممکن است یک خرده فروش با استفاده از این اطلاعات، کاربر خاصی را هدف بگیرد و قیمت آنلاین بالاتری پیشنهاد دهد یا یک گروه سیاسی با استفاده از اطلاعات جعلی شخصی سازی شده، کاربری را هدف بگیرد.

از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون گروه‌های مختلف حمایت از حقوق شهروندی، گروه‌های حامی حقوق بشر تا ناظران حریم خصوصی در ۱۵ کشور اتحادیه اروپا شکایات مختلفی درباره سیستم‌های مناقصه آگهی ثبت کرده‌اند.

ناظران حریم خصوصی در ایرلند و بلژیک هم اکنون مشغول بررسی و تحقیق در این زمینه هستند.