Gerdab.IR | گرداب

شعار روز جهانی ارتباطات اعلام شد.

لزوم تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز

لزوم تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات با بیان اینکه جامعه اطلاعاتی یکی از خطوط اصلی دفاع در برابر کووید ۱۹ است، شعار سال روز جهانی ارتباطات را تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز عنوان کرد.

به گزارش گرداب، روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) از سال ۱۹۶۹ هر سال به مناسبت تأسیس اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) و امضای اولین کنوانسیون بین المللی تلگراف در سال ۱۸۶۵ روز ۱۷ ماه مه (۲۷ اردیبهشت ماه) برگزار می‌شود.

امسال‬ این رویداد‬ در چارچوب اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۱ (‏WSIS) به اهمیت افزایش همکاری میان کشور‌ها و بخش‌ها می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه دولت‌ها، شرکت‌ها و دانشگاهیان می‌توانند تحولات دیجیتالی را از طریق مخابرات و برای زمان‌های چالش برانگیز آینده شتاب بخشند.

هلین ژائو، دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات در پیامی با نزدیک شدن به روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی تاکید کرد: جامعه اطلاعاتی به عنوان یکی از خطوط اصلی دفاع در برابر کووید - ۱۹ ظاهر شده‌است. در سال ۲۰۲۱، اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) از روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی استفاده خواهد کرد تا جهان را در پی تحولات دیجیتالی در تمام زمینه‌های کسب‌وکار و تمام جنبه‌های زندگی، متحد سازد. ما مایل هستیم تا داستان‌های موفقیت شما را بشنویم، اما همچنین در مورد چالش‌های شما و در مورد درس‌هایی که می‌توانیم یاد بگیریم برای زمان‌های چالش برانگیز در آینده آماده شویم.

وی تاکید کرد: بحران کووید - ۱۹ نه تنها نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای عملکرد مداوم جوامع برجسته کرده‌است، بلکه این امر همچنین نابرابری‌های دیجیتالی شگفت انگیزی را هم در میان و هم در درون کشورها، به ارمغان آورده‌است.

دبیرکل ITU با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات و سایر ذینفعان با ارائه دادن خدمات ضروری در جهت نجات جان انسان‌ها و حفظ اقتصاد پا به عرصه گذاشته‌اند و دولت‌ها و بخش خصوصی نیز به طور یکسان انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را نشان داده‌اند، اضافه کرد: پاندمی کووید - ۱۹ ضرورت تسریع تحولات دیجیتالی را برجسته کرده‌است. این به معنای پیشبرد اهداف و مقاصد برنامه اتصال اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU ۲۰۳۰) بوده و هیچ فردی را نیز از قلم نخواهد انداخت.

وی با تاکید بر اینکه روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات (‏WTISD) ‏‬ در ۱۷ ماه مه، روز تولد این اتحادیه خواهد بود و در این روز، اتحادیه بین المللی مخابرات روی موضوع تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز تمرکز می‌کند، خاطرنشان کرد: در طول سال ۲۰۲۱، در دبیرخانه اتحادیه بین المللی مخابرات به دنبال الهام بخشی، هدایت و تجهیز این تحولات بود. ما به شما (اعضای اتحادیه، شرکا، سایر ذینفعان و متخصصان رسانه‌های مستقل) نیاز داریم تا در انجام این امر با ما همکاری کنید. از مراکز تبدیل دیجیتال در جمهوری دومینیکن گرفته تا ارائه اطلاعات حیاتی از میان بحران کووید -۱۹ در نیجر و نیز پاسخ‌های دیجیتالی سبز به کووید - ۱۹ در اسلوونی!

هلین ژائو با بیان اینکه فناوری‌های دیجیتالی محرک توسعه و القای تحول اجتماعی - اقتصادی هستند و اتحادیه بین المللی مخابرات به طور منظم در مورد ابتکارات تحولات دیجیتالی در سراسر جهان گزارش می‌دهد، گفت: هدف از تحولات دیجیتالی عبارت است از بهبود تجربه هر شهروند و تغییر شیوه تجارت ما؛ ‬ این تحولات، کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و رفاه مردم را افزایش می‌دهد.

به گفته‬ وی، ‬ هدف اصلی از تحولات‬ دیجیتالی، رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (‏SDG)‌‬ است. همه کشور‌ها باید دستور کار، سیاست، استراتژی، قانونگذاری یا بیانیه سیاسی ملی داشته باشند که اهداف و مقاصد ملی خود را در ارتباط با تحولات دیجیتالی و چگونگی دستیابی به آن، شناسایی و فهرست کنند. از آنجا که افزایش امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی، به منظور توسعه اجتماعی و اقتصادی در هر کشوری ضروری است، همه کشور‌ها باید یک طرح به منظور اقدام در جهت آمادگی امنیت سایبری ملی و نیز قانونگذاری یا بیانیه سیاست گذاری داشته باشند. همچنین اهداف و مقاصد ملی خود را در رابطه با امنیت و حملات سایبری شناسایی و فهرست کرده و چگونگی حفاظت از زیرساخت‌ها و سیستم‌های ملی در صورت وقوع حمله سایبری را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: همه کشور‌ها باید به عنوان بخشی از استراتژی‌های ملی و محلی کاهش خطر بلایای طبیعی، یک برنامه مخابرات اضطراری ملی داشته باشند و اهداف و مقاصد ملی خود را در رابطه با بلایای طبیعی و شرایط اضطراری، شناسایی و فهرست کرده و چگونگی حفاظت از مردم، زیرساخت‌های ملی و سیستم‌ها را در صورت وقوع بلایای طبیعی بررسی کنند. از سوی دیگر همه کشور‌ها باید سیاست‌ها یا استراتژی‌هایی داشته باشند که نوآوری ارتباطات از راه دور یا ICT محور را پرورش دهند.

دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات با اشاره به اینکه میلیارد‌ها نفر هنوز فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند، گفت: حدود ۴ میلیارد نفر، یا به عبارتی فقط کمی بیش از نیمی از جمعیت جهان، تا سال ۲۰۱۹ به اینترنت دسترسی داشتند. اما ۷. ۳ میلیارد نفر دیگر فاقد دسترسی به اینترنت بودند و نمی‌توانستند از انقلاب دیجیتال استفاده کنند. صد‌ها میلیون نفر دیگر، حتی در زمان عادی، با دسترسی آهسته، پرهزینه و غیرقابل‌اعتماد به اینترنت دست و پنجه نرم کرده‌اند. ما همگی باید به منظور ایجاد دسترسی به اینترنت برای همگان، با یکدیگر همکاری کنیم.

هولین ژائو گفت: اعضای آکادمی ITU و ذینفعان می‌توانند با در نظر گرفتن فرصت‌ها و یا چالش‌های احتمالی تحولات دیجیتال و اینکه چگونه زمان‌های چالش برانگیز، مانند پاندمی کووید - ۱۹، می‌توانند به عنوان فرصتی برای اتصال همگانی مورد استفاده قرار گیرد، استراتژی‌های مبتنی بر فناوری خود را با جهان به اشتراک گذارند و رسانه‌ها نیز می‌توانند آگاهی عموم را از موضوع کلیدی روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و نیز تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش برانگیز افزایش دهند.