Gerdab.IR | گرداب

پیشنهاد بایدن به پوتین برای کنترل حملات سایبری در دیدار ژنو

پیشنهاد بایدن به پوتین برای کنترل حملات سایبری در دیدار ژنو
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با پوتین پیشنهاد کرده است ۱۶ بخش زیرساختی، محدوده خارج از حملات سایبری شناخته شوند. از سوی دیگر پوتین نیز به حملات سایبری آمریکا به این کشور کنایه زد.

به گزارش گرداب، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ژنو، اعلام کرد نباید به بخش‌های خاصی از زیر ساخت دولت حمله کرد و این بخش‌ها باید خارج از محدوده حملات سایبری باشند.

البته بایدن به طور واضح توضیح نداد چه بخش‌هایی از زیرساخت باید از حملات سایبری مصون بمانند. اما به گفته او ۱۶ بخش زیرساخت باید از خارج از محدوده حملات سایبری باشند. احتمالاً این امر اشاره به ۱۶ بخشی است که طبق اعلام وزارت امنیت میهن آمریکا حیاتی هستند، مانند زیربنای ارتباطات، خدمات درمانی، مواد غذایی و انرژی.

رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت: توافق کردیم تا در هر دو کشور کار شناسایی روی مفهوم بخش‌های خارج از محدوده حملات سایبری انجام شود. به این ترتیب متوجه می‌شویم آیا توافق امنیت سایبری ما نظم ایجاد می‌کند یا خیر.

به گفته یکی از مقامات ارشد دولتی نقطه تمرکز این پیشنهاد هک‌های ویرانگر است و ربطی به حملات خرابکاری که سازمان‌های اطلاعاتی کشور‌های مختلف علیه یکدیگر انجام می‌دهند، ندارد.

البته واکنش پوتین به این ایده واضح نبود. او در یک کنفرانس مطبوعاتی جداگانه اعلام کرد رهبران هر دو کشور توافق کردند مذاکراتی درباره موضوعات امنیت سایبری انجام دهند، اما به طرح پیشنهادی بایدن اشاره نکرد.

این در حالی است که اخیراً آمریکا با حملات سایبری متعددی از جمله حمله باج افزاری به شرکت خط لوله سوخت کلونیال پایپ لاین و شرکت فراوری محصولات گوشتی JBS روبرو شد. مقامات آمریکایی معتقدند گروه‌های هکری در روسیه این حملات را انجام داده‌اند. هرچند روسیه مرتباً این ادعا‌ها را تکذیب کرد.

در همین راستا پوتین به خبرنگاران گفت: ما باید هرگونه کنایه را کنار بگذاریم و در سطح کارشناسی براساس منافع آمریکا و روسیه فعالیت کنیم.

سپس او نیز با کنایه به این نکته پرداخت که مقامات روسیه فعالیت‌های مخرب دیجیتالی از سوی آمریکا را ردیابی کرده‌اند و گفت: ما با یقین می‌دانیم حملات از کجا سرچشمه می‌گیرند. می‌دانیم حملات با همکاری از سوی فضای سایبری آمریکا انجام شده است.