Gerdab.IR | گرداب

کاوشگر «اینسایت» فقط یک سال دیگر زنده می‌ماند

کاوشگر «اینسایت» فقط یک سال دیگر زنده می‌ماند
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰

با توجه به آنکه خاک روی پنل‌های خورشیدی کاوشگر اینسایت را پوشانده، محققان این پروژه معتقدند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، سال آینده ماموریت کاوشگر پایان می‌یابد.

به گزارش گرداب، به نظر می‌رسد لندر «اینسایت» ناسا تا سال دیگر روی مریخ دوام نمی‌آورد. این ابزار رباتیک ۸۰۰ میلیون دلاری در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی روی منطقه‌ای از مریخ به نام Elysium Planitia فرود آمد و از آن زمان تاکنون بیش از ۵۰۰ زلزله و بیش از هزار طوفان خاک در مریخ را رصد کرده است. همچنین اینسایت به تازگی عملیات سنجش هسته سیاره را آغاز کرده بود.

اما طی ۶ ماه گذشته با بحران انرژی روبرو شده، زیرا گرد و غبار روی پنل‌های خورشیدی آن را پوشانده است.

در نقاط دیگری از مریخ که کاوشگر‌های ناسا فرود آمده‌اند، وزش باد گرد و غبار را از روی پنل‌های خورشیدی پاک می‌کند، اما این منطقه عاری از باد است؛ بنابراین تیم اینسایت مشغول آماده سازی خاموش کردن ابزار‌های علمی آن هستند تا انرژی بیشتری ذخیره شود. این درحالی است که طی دو ماه آینده فاصله سیاره سرخ تا خورشید نیز بیشتر می‌شود.

با متوقف کردن عملیات‌های علمی، این ابزار می‌تواند برق کافی برای گرم نگه داشتن سیستم‌هایش در شب‌های سرد مریخ تأمین کند.

اما طبق اطلاعات موجود حتی اگر اینسایت بتواند ماه‌های سرد پیش رو را پشت سر بگذارد، سطح انرژی آن دوباره از ماه آوریل کاهش می‌یابد. زیرا احتمالاً تا آن زمان غبار بیشتری روی پنل‌های لندر می‌نشیند.

کاوشگر «اینسایت» فقط یک سال دیگر زنده می‌ماند
بروس بانرد محقق ارشد این پروژه می‌گوید: در صورتیکه بازده پنل‌های خورشیدی به میزان قابل توجهی بهبود نیابد، مأموریت ما سال آینده پایان می‌یابد.

در حال حاضر ۸۰ درصد پنل‌های خورشیدی اینسایت با خاک پوشیده شده‌اند و قابلیت تولید انرژی آن‌ها از ۵ هزار وات ساعت به کمتر از ۷۰۰ وات ساعت رسیده است.

اما از آنجا که در ماه آگوست، مریخ دوباره به سمت خورشید بر می‌گردد، تیم پروژه اینسایت پیش بینی می‌کنند ابزار رباتیک انرژی خورشیدی بیشتری جذب و برق بیشتری تولید کند تا بتواند سیستم پشتیبانی ابزار‌های علمی اش را فعال کند.