Gerdab.IR | گرداب

بالا رفتن هزینه تامین امنیت سایبری کارکنان دورکار

بالا رفتن هزینه تامین امنیت سایبری کارکنان دورکار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰

کارمندانی که ازراه‌دور کار می‌کنند، ماهانه ۱۱۱ دلار برای موارد امنیت سایبری هزینه می‌کنند.

به گزارش گرداب، ۱۴% از کارمندان، فناوری¬ کافی برای کار کردن ازراه‌دور در دوران کرونا را نداشته¬اند و ۲۱% به طور میانگین، ماهانه ۱۱۱.۳۰ دلار به دلیل موارد امنیتی هزینه پرداخت کرده¬اند. بعضی از افراد ممکن است تصور کنند که تغییر روند کار در دوران شیوع کووید، مشکلات سایبری را کم کرده باشد. درحالی که اکنون افراد بیش‌تری از احراز هویت دو عاملی (۲FA) و شبکه¬های خصوصی مجازی (VPN) استفاده می-کنند، داده¬های جدید نشان می¬دهد که میزان استفاده از دیگر ابزار‌های مهم امنیتی مانند آنتی ویروس و مدیریت رمزعبور، در این دوران کاهش یافته است. برای مثال، قبل از شیوع بیماری، بیش از ۵۸% از کاربران سعی می¬کردند تا به وایفای¬ امنی متصل شوند، اما در طی شیوع بیماری، این تعداد به ۵۰% رسیده است.

دیوید جانسِن (David Janssen) می¬گوید: «این مشاهدات نشان می¬دهد که شرکت¬ها نتوانسته¬اند عادات درست سایبری¬ای را که قبل از شیوع بیماری داشتند، در طی این دوران و از طریق دورکاری اجرا کنند. حتی اگر اجرا هم کرده باشند، کارمندان از امکانات کم‌تری نسبت به امکانات محل کار خود برخوردارند.» بنا بر دلایلی، ۱۴.۲% از کارمندانی که ازراه‌دور کار می¬کنند، با فناوری¬های لازم برای ادامه¬ی کار خود از سمت شرکت تامین نشده¬¬اند. او در ادامه می¬گوید: «در طی تحقیقات مشخص نشد که چرا کارفرمایان، تجهیزات لازم را در اختیار کارمندان قرار نداده¬اند. بیش‌تر کارمندان از دستگاه¬های شخصی استفاده می¬کنند و به روش خود، مشکلات سایبری را رفع می¬کنند. این باعث می¬شود تا راه نفوذ به سازمان¬ها راحت‌تر شود و در معرض تهدیداتی مانند افشای داده¬ها قرار بگیرند.»

متاسفانه، برخی از شرکت¬ها، امنیت سایبری را نه یک ضرورت بلکه موضوعی اختیاری قلمداد می¬کنند. جانسِن می¬گوید: «کارفرمایان برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شرکت، پولی به کارمندان خود پرداخت نمی-کنند و کارمندان مجبورند از جیب خود هزینه کنند. این به نفع کارفرمایان نیست. زیرا این موضوع نشان می-دهد که آن‌ها تامین امنیت سایبری را آن‌طور که باید، جدی نمی¬گیرند.» ۳۸% از افراد نیز برای تامین امنیت سایبری شخصی، ماهانه به طور میانگین، ۷۰ دلار هزینه می¬کنند.

بالا رفتن هزینه تامین امنیت سایبری کارکنان دورکار
۳۲% از کارمندانی که ازراه‌دور کار می¬کنند، بیش از یک بار مورد حمله¬ی فیشینگ قرار گرفته¬اند. بیش از دو نفر از هر پنج کارمند نیز با حملات سایبری¬ای روبرو شده¬اند که در نهایت منجر به افشای اطلاعات شده است. سهل¬انگاری نسبت به مسائل امنیت سایبری پرهزینه است¬، با توجه به این که استفاده از باج¬افزار نیز رایج شده است. کارشناسان مشاور مدیریتی در شرکت McKinsey ادعا می¬کنند که میزان جرایم اینترنتی همانند سال ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۱ نیز بالاتر و با شدت بیش‌تری خواهد بود.

باج¬افزار هم¬چنان خطر بزرگی برای کسب و کارهاست. در سال ۲۰۱۹، فقط یک گروه باج¬افزار وجود داشت که از روش¬های باج¬گیری double-extortion استفاده می¬کرد. در سال ۲۰۲۰، ۱۵ گروه از مجرمان اینترنتی از این روش استفاده کردند که به بخش خدمات بهداشت ملی انگلیس، مایکروسافت، SolarWinds، بورس سهام نیوزیلند و توییتر حمله کردند. باج¬افزار نه تنها خطری برای کسب و کارهاست، بلکه یک خطر برای امنیت ملی تلقی می¬شود. انتظار می¬رود که میزان حملات باج¬افزار در سال ۲۰۲۱ بیش‌تر شود.

اگر شیوه¬ی کار به حالت ترکیبی تغییر کند یعنی اگر کارمندان گاهی ازراه‌دور، گاهی به طور حضوری و در محل کار و گاهی از مکان¬های دیگری مانند کافه¬ها به کار خود ادامه دهند، برای هر کدام از این موارد باید ملاحظات امنیتی یکسانی در نظر گرفته شود.