Gerdab.IR | گرداب

ادامه قانون شکنی‌های یوتیوب در حق کاربران

ادامه قانون شکنی‌های یوتیوب در حق کاربران
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰

آمار‌های موزیلا نشان می‌دهد که یوتیوب همچنان ویدیو‌های نامناسب را به کاربران پیشنهاد می‌کند.

به گزارش گرداب، یوتیوب گاهی اوقات ممکن است ویدیو‌های نامناسبی را پیشنهاد دهد. خود یوتیوب می گوید که ابزار‌های خود را به گونه ای تنظیم کرده تا شفافیت بیش‌تری درباره ی بعضی از پیشنهادات داشته و کاربران نیز کنترل بیش‌تری روی ویدیو‌هایی که در صفحه ی اصلی نمایش داده می شوند داشته باشند؛ اما مشخص نیست که این کار برای دیگران چه تاثیری دارد. شرکت موزیلا داده های جمع آوری‌شده در سال ۲۰۲۰ توسط RegretsReporter (که فقط در فایرفاکس و کروم در دسترس هستند) را بررسی کرده و گزارش دقیقی تهیه کرده است از آن چه که وقتی الگوریتم اشتباهی انجام می دهد و آن چه مردم می بینند.

در سپتامبر سال ۲۰۲۰، این افزونه راه اندازی شد تا محتوا‌هایی که به مردم پیشنهاد می شود و از نظر آن‌ها تاسف‌برانگیز هستند، شناسایی شود. پس از دریافت ۳۳۶۲ گزارش (همراه با داده هایی که افراد از این افزونه استفاده کرده، ولی گزارشی ارسال نکرد ه اند)، مشخص شد که روند نمایش پیشنهادات در یوتیوب خطرناک است.

این شرکت می گوید که ۱۲.۲ درصد از ویدیو‌های گزارش شده، از قوانین خود یوتیوب پیروی نمی کنند و حدود ۹ درصد از آن‌ها (در کل تقریباً ۲۰۰ ویدیو) پس از ۱۶۰ میلیون بازدید، از یوتیوب حذف شده اند. دلیل این که چرا این ویدیو‌ها از قبل در این پلتفرم وجود داشته اند می تواند مربوط به محبوبیت آن‌ها باشد. طبق گزارش موزیلا، ویدیو‌های گزارش شده روزانه به طور متوسط ۷۰ درصد بازدیدکننده ی بیش‌تری نسبت به ویدیو‌های دیگر داشته است.

مدیر ارشد پشتیبانی در موزیلا، برندی گئورکینک (Brandi Geurkink)، می گوید: «یویتوب باید قبول کند که الگوریتم آن به گونه ای طراحی شده تا اطلاعات غلط به کاربران نشان دهد.» Mozilla می گوید: «در ۴۳.۳ درصد از موارد، ویدیو‌های پیشنهادی، کاملاً نامربوط با ویدیو‌هایی بوده که کاربر قبلاً مشاهده کرده است.»

هم چنین، میزان ویدیو‌های گزارش شده در کشور‌هایی که زبان اصلی آن‌ها انگلیسی نیست، ۶۰ درصد بیش‌تر بوده است. علی رغم اندازه ی کوچک نمونه و تعصب احتمالی در انتخاب داده ها، باید بررسی های بیش‌تری در بخش هایی که کاربران انگلیسی زبان حتی به آن توجهی ندارند، انجام گیرد.

NBC News بیانیه ای از یوتیوب را که ادعا می کند طی سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۰ تغییر مختلف برای کاهش پیشنهادات محتوا‌های نامناسب انجام داده است در گزارش خود آورده است. آن‌ها در زمان آغاز این پروژه در سال ۲۰۲۰ نیز، پاسخ مشابهی دادند. اصلاحات پیشنهادی موزیلا شامل شفافیت در گزارش و امکان انصراف از شخصی سازی است. اما به نظر نمی رسد که یوتیوب به این موارد توجهی داشته باشد، زیرا در هر سه ماه، بیش از شش میلیارد دلار از تبلیغات به دست می آورد.