Gerdab.IR | گرداب

نقض قانون حفاظت از داده‌های کودکان در برنامه‌های "گوگل پلی"

نقض قانون حفاظت از داده‌های کودکان در برنامه‌های
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰

یک پنجم از برنامه‌های موجود در گوگل پلی، قانون حفاظت از داده‌های کودکان را نقض می‌کنند.

به گزارش گرداب، طبق تحقیقات جدید از Comparitech، از هر پنج برنامه¬ای که در گوگل پلی برای کودکان طراحی شده¬اند، یک برنامه از قوانین فدرال پیروی نمی¬کند. در سایت حقوق مصرف‌کننده و مقایسه¬¬ی آن‌ها، ۳۰۰ برنامه¬ی برتر رایگان و ۲۰۰ برنامه¬ی برتر پولی موجود در بخش کودکان و خانواده تجزیه و تحلیل شدند و موارد ذکر شده در سیاست¬های حفظ حریم خصوصی آن‌ها بازبینی شد.


در این تحقیق مشخص شد که از هر پنج برنامه، یک برنامه، قانون محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) را نقض می¬کند؛ قانونی که مجموعه¬ای دقیق از الزامات تعیین شده توسط FTC در وب‌سایت¬ها و خدمات آنلاین برای افراد زیر ۱۳ سال و آمارگیران اطلاعات شخصی کودکان را شامل می¬شود.


به گفته¬ی Comparitech، ۲۰% از برنامه¬های موجود در گوگل پلی COPPA را نقض می¬کنند که نیمی از آن‌ها بدون رعایت سیاست حفظ حریم خصوصی مخصوص کودکان، اطلاعات شخصی کودکان را جمع¬آوری می‌کردند.
۲۷% از برنامه¬هایی هم که محدودیت سنی ندارند، ادعا کردند که داده¬های کودکان را جمع¬آوری نمی‌کنند. در این گزارش مشخص شده که دو برنامه از بین آن‌ها، مستقیماً افراد زیر ده سال را هدف قرار داده¬اند.


۹% از برنامه¬ها، داده¬های کودکان را جمع¬آوری نمی¬کردند، اما اشخاص ثالثی که با آن‌ها کار می¬کردند ممکن است داده¬ها را جمع¬آوری کرده باشند. به همین خاطر، یک بخش خاص برای کودکان و رضایت والدین لازم است.
همین تعداد (۹%) سعی کردند تا مسئولیت را به عهده¬ی فرزندان و والدین بگذارند؛ از کودکان خواسته¬¬اند تا اطلاعات شخصی خود را در برنامه ثبت نکنند و یا والدین روی کودکان نظارت داشته باشند. در هر صورت به نظر می¬رسد که COPPA را نقض کرده باشند.


۶% دیگر نیز، توضیحات کاملی در بخش سیاست¬های حفظ حریم شخصی نداده بودند؛ مانند توضیح ندادن درباره¬ی این که والدین چطور رضایت بدهند یا به داده¬های فرزندان خود دسترسی داشته باشند. متاسفانه، نیمی از برنامه‌های مورد بررسی در این تحقیق که قانون COPPA را نقض کرده بودند، نشان تایید از طرف گوگل پلی دریافت کرده¬اند.


Comparitech در پست وبلاگی توضیح داد: «۲۷۴ برنامه¬ای که مورد بررسی قرار گرفته بودند، نشان تایید داشتند و ۵۰ مورد از آن‌ها (۱۸%) با دستورالعمل¬های COPPA مغایرت داشتند. این یعنی برنامه¬ها و سیاست¬های حفظ حریم خصوصی آن‌ها در دو مرحله بررسی شدند و هم‌چنان توانسته¬اند که مورد تایید قرار بگیرند.»


بیش‌تر اطلاعات جمع¬آوری شده توسط این نوع برنامه¬ها، شامل نشان IP (۴۲%)، اطلاعات تماس آنلاین (۱۶%)، نام (۱۲%)، آدرس (۷%)، شماره تلفن (۷%) و جزئیات دیگر است.

از لحاظ قانونی هنوز مشخص نیست که آیا توسعه¬دهندگان برنامه به تنهایی مسئول هستند یا گوگل هم در نقض این قانون شریک است. در سال ۲۰۱۹، گوگل و یوتیوب در FTC پرونده¬ای داشتند که به علت جمع-آوری اطلاعات شخصی از کاربران کودک بدون رضایت والدین آن‌ها، مجبور به پرداخت ۱۷۰ میلیون دلار شدند.