Gerdab.IR | گرداب

روسیه؛ قطع آزمایشی ارتباط با اینترنت جهانی / روس ها به دنبال اینترنت ملی!؟

روسیه؛ قطع آزمایشی ارتباط با اینترنت جهانی / روس ها به دنبال اینترنت ملی!؟
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

روسیه طی آزمایشی توانست ارتباط خود را با اینترنت جهانی قطع کند.

به گزارش گرداب، با استناد به پرونده‌های مربوط به گروهی که وظیفه‌ی بهبود امنیت اینترنت روسیه را بر عهده دارند، روسیه در طی آزمایشات ماه ژوئن و ژوئیه موفق به قطع ارتباط خود از اینترنت جهانی شده است.
در اواخر سال ۲۰۱۹، روسیه قانونی مبنی بر راه‌اندازی اینترنت ملی معرفی کرد که هدف از آن، محافظت از کشور در برابر قطع شدن ارتباطات زیرساخت‌های خارجی است.

این اقدام روسیه در پاسخ به استراتژی ملی امنیت سایبری ایالات متحده که آن را دارای ماهیت تهاجمی توصیف می‌کند، انجام می‌شود. این قانون، تسلط و کنترل مسکو بر شبکه‌ی جهانی را بیش‌تر کرد و نگرانی‌هایی برای طرفداران آزادی بیان ایجاد کرد، زیرا آن‌ها از افزایش قدرت نظارت دولت بر فضای مجازی کشور واهمه دارند.

RBC با استناد به منبعی از کارگروه آزمایشات گزارش داد که از ۱۵ ژوئن تا ۱۵ ژوئیه، شرکت‌های مخابراتی بزرگ روسیه مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج موفقیت‌آمیز بودند. این منبع گفت: «هدف از آزمایشات این است که بدانیم تا چه حد Runet می‌تواند در صورت بروز تهدیدات خارجی و مسدودیت‌ها، کارایی داشته باشد.» منبع دیگری از RBC گفت که قابلیت قطع فیزیکی اینترنت روسیه نیز مورد آزمایش قرار گرفته است.

مشخص نیست که قطع اتصال چه مقدار طول کشیده است و یا آیا اختلالات قابل توجهی در ترافیک اینترنت وجود داشته است. طبق قانون، آزمایشات هر ساله باید انجام شود، اما در سال ۲۰۲۰ عملیات به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ متوقف شد. دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov)، سخنگوی دولت، گفت که کرملین از این آزمایشات مطلع است و روسیه باید برای هر شرایطی آماده باشد.

طبق قانون، ترافیک وب و داده‌های روسی باید تحت کنترل مقامات دولتی باشد و یک سیستم با نام دامنه‌ی ملی ایجاد شود تا حتی در صورت قطع ارتباط روسیه از اینترنت جهانی، اینترنت در داخل کشور هم‌چنان در دسترس باشد.

در ژوئن ۲۰۱۹، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، گفت که مسکو باید مطمئن شود که Runet روش قابل اعتمادی برای محافظت در برابر سرور‌های خارجی‌ای که تحت کنترل روسیه نیستند، است. تنظیم‌کننده‌ی ارتباطات ایالتی، روس‌کوماندزور (Roskomnadzor)، گفت که این آزمایشات برای بهبود یکپارچگی، ثبات و امنیت زیرساخت‌های اینترنتی روسیه است.

گفته می‌شود که بخشی از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشات، قبلاً توسط روس‌کوماندزور از ماه مارس برای کاهش سرعت شبکه‌ی اجتماعی توییتر به دلیل عدم حذف محتوا‌هایی که از نظر دولت روسیه غیرقانونی هستند، استفاده شده است.