Gerdab.IR | گرداب

آمریکا و متحدانش: چین تهدیدی برای فضای سایبری جهان است

آمریکا و متحدانش: چین تهدیدی برای فضای سایبری جهان است
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

متحدان ایالات متحده، چین را به انجام هک سایبری در سطح جهانی متهم می‌کنند.

به گزارش گرداب، ایالات متحده و ائتلافی از متحدان، وزارت امنیت دولت چین را متهم به هک سایبری جهانی کردند و در این اتهام، مخصوصاً به حمله‌ی بزرگی که مایکروسافت را در اوایل سال ۲۰۲۱ هدف قرار داده بود و هکر‌ها از پکن فعالیت می‌کردند، اشاره شد.

مطابق گزارش کاخ سفید که صبح روز دوشنبه ۱۹ ژوئیه منتشر شد، ناتو، اتحادیه‌ی اروپا، انگلیس، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کانادا، علیه چین به ایالات متحده پیوستند. وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده، آنتونی بلینکن (Anthony Blinken)، گفت: «ایالات متحده و دیگر کشور‌های جهان، جمهوری خلق چین را به دلیل رفتار‌های غیرمسئولانه، مخل و بی‌ثبات کننده در فضای مجازی که تهدید بزرگی برای امنیت اقتصادی و ملی ما محسوب می‌شود، مسئول می‌دانند.»

وزارت دادگستری ایالات متحده از متهم شدن چهار تبعه‌ی چینی به هک سایبری خبر داد. این کمپین هک سایبری با هدف جمع‌آوری اطلاعات از ده‌ها شرکت، دانشگاه و آژانس دولتی در ایالات متحده و خارج از کشور در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به نفع شرکت‌ها و کسب و کار‌های چینی فعالیت می‌کرد.

در ماه ژوئن، G۷ و رهبران ناتو با رئیس جمهور جو بایدن در اجلاس سران در Cornwall، انگلیس و بروکسل توافق کردند تا چین را به ایجاد چالش‌های سیستمی در نظم جهانی متهم کنند. آنتونی بلینکن گفت مجرمان سایبری‌ای که در ماه مارس قصد نفود به Microsoft Exchange Server را داشته‌اند، به وزارت امنیت دولت چین وابسته بودند و دولت‌ها نیز رسماً به این موضوع پی برده‌اند.

او با اشاره به کیفرخواست این سه افسر امنیتی و یک هکر، نمونه‌ای از پیامد‌های برخورد ایالات متحده را نشان داد. سفارت چین در واشنگتن درباره‌ی این موضوع، اظهارنظری نکرد. مقامات چینی قبلاً بار‌ها گفته بودند که چین نیز قربانی هک است و با انواع حملات سایبری مختلف روبرو شده است.

یک مقام ارشد دولت گفت که آژانس‌های فدرال ایالات متحده از جمله شورای امنیت ملی، FBI و آژانس امنیت ملی، بیش از ۵۰ روشی که مجرمان سایبری تحت حمایت دولت چین برای هدف قرار دادن شبکه‌های ایالات متحده استفاده می‌کنند را شرح خواهند داد.

مجرمان سایبری تحت حمایت دولت چین به طور مداوم و طی چند روز، شبکه‌های مورد هدف را برای پیدا کردن نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌ها اسکن می‌کنند. مقامات آمریکایی گفتند که از دامنه و مقیاس هک‌های چین و هم‌چنین استفاده از هکر‌های جنایی قراردادی توسط چین، متعجب شده‌اند. بلینکن گفت: «وزارت امنیت ملی چین از مجرمان سایبری قراردادی استفاده می‌کند. این مجرمان هم تحت حمایت دولت فعالیت می‌کنند و هم به طور مستقل برای منافع مالی خود، مرتکب جرایم اینترنتی می‌شوند.» در ماه‌های اخیر، ایالات متحده بیش‌تر روی فعالیت‌های روسیه تمرکز داشته و هکر‌های روسی را به حملات باج‌افزار در ایالات متحده متهم کرده است. در این اعلامیه‌ی اخیر، مقامات ایالات متحده رسماً دولت چین را مقصر حمله به کسب و کار‌ها و سازمان‌های دولتی در ایالات متحده با استفاده از سرویس ایمیل مایکروسافت اعلام کردند.

مایکروسافت نیز قبلاً چین را به عنوان مقصر این حمله اعلام کرده بود. در این حمله، از نقاط ضعف موجود در برنامه‌ی تبادل مایکروسافت که یک نرم‌افزار رایج ایمیل است، استفاده شده است. کارشناسان امنیت سایبری از مقیاس و حجم این حمله متعجب بودند، زیرا در مجموع هزاران نفر در ایالات متحده قربانی این حمله شدند.

مقام ارشد دولت بایدن گفت که نگرانی‌های ایالات متحده در مورد فعالیت‌های سایبری چین را با مقامات ارشد چین در میان گذاشته‌ایم. ایالات متحده و چین قبلاً بر سر تجارت، تجمع نظامی چین، سرکوب فعالین دموکراسی در هنگ کنگ، رفتار غیرانسانی این دولت با اویغور‌ها در منطقه‌ی سین کیانگ و تجاوز‌ها در دریای چین جنوبی با یک‌دیگر اختلاف داشتند.

روز جمعه ۱۶ ژوئیه، دولت بایدن از در معرض خطر قرار گرفتن کسب و کار‌ها و بازرگانان ایالات متحده در هنگ کنگ بعد از وضع قانون جدید امنیت ملی توسط چین در سال ۲۰۲۰، هشدار داد.