Gerdab.IR | گرداب

حملات ادامه‌دار گروه هکری دارک‌ساید به زیرساخت‌های آمریکا

حملات ادامه‌دار گروه هکری دارک‌ساید به زیرساخت‌های آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

در ماه گذشته روند توزیع سوخت در آمریکا به خاطر یک حمله باج افزار به خط لولۀ کلونیال مختل شده بود.

به گزارش گرداب، اتفاقی که در رسانه‌ها سروصدای بسیاری کرد، اما این حمله نخستین حمله باج‌افزاری به شرکت‌های تولید و توزیع انرژی نبود.

در ماه گذشته یکی از تاسیسات خط لوله کلونیال در آلاباما مورد حمله سایبری واقع شد و باعث شد که سیستم‌های حیاتی آن که ۴۵% از سوخت ساحل شرقی آمریکا را فراهم می‌کند، قطع شوند.

این شرکت به ارزش حدود ۵ میلیون دلار به حمله‌کنندگان بیتکوین پرداخت کرد که بیش از ۲.۳ میلیون آن توسط مقامات بازیابی شد. اف‌بی‌آی در نهایت به این نتیجه رسید که گروه باج‌افزاری دارک‌ساید پشت این حمله بوده است.

اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که این حمله نخستین حمله این گروه دارک‌ساید به زیرساخت‌های حیاتی انرژی آمریکا نبوده است و همچنین دارک‌سایت تنها گروه خرابکاری نیست که چنین زیرساخت‌هایی را هدف قرار می‌دهد.

بنا براین گزارش حملات دیگر حتی از حمله‌ای که به خط لوله کلونیال شده است، شدیدتر بوده است. به‌طور مثال حمله‌ای به تاسیسات گاز طبیعی آمریکا، به یک ایستگاه کمپرسور نفوذ کرده و گردانندگان را مجبور شده‌اند که کل تاسیسات را چندین روز ببندند.

گروهک دارک‌ساید

تحلیلگران نشریه Insight داده‌هایی را از انجمن‌های زیرزمینی خلافکاران بیرون کشیده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که به تازگی در فوریه ۲۰۲۱ (سه ماه قبل از هک شدن خط لوله کلونیال) گروهک دارک‌ساید موفق شده بودند به یک منطقه تولید برق متعلق به سرمایه‌گذاران برزیلی در آمریکا نفوذ کنند.

کمی قبل از آن در دسامبر ۲۰۲۰ دارک‌ساید توانسته بود داده‌هایی مربوط به یک میدان نفتی آمریکا را به سرقت ببرد. برطبق گزارش‌های تایید‌نشده آن‌ها برای منتشر نکردن این داده‌ها، به دنبال به دست آوردن حساب‌های مالیاتی، اطلاعات پزشکی و سایر محتوا‌های حساس دیگر بودند.