Gerdab.IR | گرداب

احتمال حملات سایبری به بازی‌های المپیک توکیو

احتمال حملات سایبری به بازی‌های المپیک توکیو
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

بازی‌های المپیک توکیو که چند روزی است شروع شده، ممکن است مورد حمله‌ی سایبری قرار بگیرد. بخش تحقیقات سایبری اداره‌ی تحقیقات فدرال، هشداری مبنی بر وجود این احتمال که حملات سایبری، پخش تلویزیونی بازی‌ها را هدف قرار دهند صادر کرد؛ زیرا این مسابقات به خاطر بیماری کرونا فقط از طریق تلویزیون قابل مشاهده هستند.

به گزارش گرداب، در اطلاعیه‌ی اف‌‍بی‌آی آمده است: «مهاجمان ممکن است از برنامه‌های مهندسی اجتماعی و کمپین‌های فیشینگ برای دسترسی پیدا کردن به سیستم استفاده کنند و بدافزار‌های خود را برای ایجاد اختلال در شبکه‌های آسیب‌پذیر در طول رویداد اجرا کنند. مهاجمان با استفاده از مهندسی اجتماعی و کمپین‌های فیشینگ، به ابزار لازم برای انجام چنین حملاتی دسترسی پیدا می‌کنند».

اف‌بی‌آی اضافه کرد که به طور کلی، بازی‌های المپیک هم توجه مجرمان سایبری معمولی و هم تحت حمایت دولت را برای کسب درآمد، ایجاد سردرگمی و معروف کردن خود در بین رقیبان، به خود جلب خواهد کرد. در همان روزی که اف‌بی‌آی اعلامیه‌ی خود را منتشر کرد، اطلاعات شخصی داوطلبان و افرادی که برای بازی‌های المپیک توکیو بلیط خریداری کرده بودند، به صورت آنلاین افشا شد.

FBI به بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ در سال ۲۰۱۸ که با حملات سایبری بی‌وقفه که یکی از حملات، مراسم افتتاحیه‌ی بازی‌ها را هدف قرار داده بود، اشاره کرد. این سازمان به ورزشکاران، بازدیدکنندگان، مطبوعات و سایر افراد هشدار داد تا مراقب برنامه‌های فیشینگ و لینک‌های مشکوکی که باعث اجرای حملات باج‌افزار، DDoS و دیگر حملات سایبری می‌شوند، باشند.

هشداری برای ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و شبکه‌های پخش

FBI اعلام کرد از آن‌جایی که بازی‌های امسال فقط از طریق رسانه پخش خواهند شد، مهاجمان سایبری ممکن است با هدف قرار دادن ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) و شبکه‌های تلویزیونی، بخواهند تا بازی را مختل کنند و مخاطبان جهانی را به یک‌باره تحت تاثیر قرار دهند. این سازمان در ادامه گفت که در ماه مه، فوجیتسو قربانی حمله‌ی سایبری‌ای شد و مشتریان آن، اعضای کمیته‌ی برگزاری توکیو ۲۰۲۰ بودند و وزارت زمین، زیرساخت و گردشگری ژاپن نیز تحت تاثیر این حمله قرار گرفته است. بنابراین، نیرو‌های انتظامی، تمامی این بخش‌ها را به دقت تحت نظر خواهند داشت.

راس راستیکی (Ross Rustici)، مدیرعامل StoneTurn، گفت که روسیه و چین انگیزه‌ی کافی برای بر هم زدن بازی‌های امسال را دارند. او گفت: «روسیه در حال حاضر با کمیته‌ی بین‌المللی المپیک (IOC) بر سر منع این کمیته از شرکت روسیه در مسابقات ورزشی بین‌المللی، مشکل دارد و چین نیز اخیراً با ژاپن بر سر برخی مسائل مشکل پیدا کرده است. حملات سایبری‌ای که این بازی‌ها را هدف قرار می‌دهند، شاید جنبه‌ی دیپلماتیک داشته و سعی در تخریب وجهه‌ی IOC یا ژاپن داشته باشند.» او در ادامه افزود که بدون شک، گروه‌های باج‌افزاری سعی خواهند کرد تا امکان پخش بازی‌ها را به کنترل خود درآورند و در عوض، مبالغ هنگفتی را برای بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی درخواست کنند.

راستیکی گفت: «به دلیل پخش بازی‌ها به طور هم‌زمان، اپراتور‌هایی که تحت تاثیر باج‌افزار قرار گرفته‌اند، مجبور خواهند شد تا به جای بازگرداندن دستی عملیات پخش، سریعاً باج را پرداخت کنند». توانایی توکیو در دفاع از شبکه‌های خود، در معرض نمایش همگان قرار خواهد گرفت. راستیکی می‌گوید: «این که بینندگان جهانی تا چه حد متوجه حملات سایبری خواهند شد، بستگی به توانایی منابع سایبری توکیو در دفاع از شبکه‌های حیاتی دارد».