Gerdab.IR | گرداب

گوگل شرکت سعودی را تحریم می‌کند

گوگل شرکت سعودی را تحریم می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

به گفته‌ی Motherboard، شرکت سِیف‌گراف (SafeGraph) که داده‌های مربوط به موقعیت‌های مکانی را جمع‌آوری می‌کند و رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی یکی از سرمایه‌گذاران در آن شرکت است، توسط گوگل تحریم شده است.

به گزارش گرداب، ممنوعیتی که برای این شرکت در نظر گرفته شده به این معنی است که هر برنامه‌ای که با سِیف‌گراف همکاری می‌کند باید کد جمع‌آوری داده‌های مکان‌های مختلف آن را از برنامه‌های خود حذف کند. سِیف‌گراف این داده‌ها را در اختیار نهاد‌های دولتی و دیگر سازمان‌ها قرار می‌دهد و تقریباً هر فردی در بازار آزاد می‌تواند این داده‌ها را خریداری کند.

این خبر نشان می‌دهد که چرا گوگل با شرکت‌های جمع‌آوری‌کننده داده‌های مکانی مخالف است؛ زیرا گاهی اوقات این شرکت‌ها برخلاف سیاست‌های گوگل، به توسعه‌دهندگان برنامه‌ها پول می‌دهند تا کد جمع‌آوری داده‌های آن‌ها را وارد کنند و سپس داده‌های جمع‌آوری شده را به شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی می‌فروشند.

محققی به نام زک ادواردز در ایمیلی در سال ۲۰۲۰ نوشته بود: «این نوع شرکت‌ها مایل به فروش داده‌های حساس و جزئی هستند و هر کس که توان پرداخت هزینه‌ها را داشته باشد می‌تواند آن را خریداری کند».

سِیف‌گراف با درخواست کردن از توسعه‌دهندگان برای استفاده از کد‌های جمع‌آوری داده‌های مربوط به موقعیت مکانی یا کیت توسعه‌ی نرم‌افزار در برنامه‌های خود، توانست بعضی از داده‌های موردنیاز خود را جمع‌آوری کند.

سپس آن برنامه‌ها مکان فیزیکی کاربران خود را ردیابی می‌کنند که سِیف‌گراف داده‌های آن‌ها را دسته‌بندی کرده و به دیگران می‌فروشد. گوگل به خبرنگاران اطلاع داد که در اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۱ به توسعه‌دهندگان برنامه‌ها مهلت هفت روزه برای حذف کردن کیت توسعه‌ی نرم‌افزار سِیف‌گراف از برنامه‌های خود را داده است. در صورت حذف نکردن آن، این برنامه‌ها از پلی استور حذف می‌شوند.

سِیف‌گراف علاوه بر فروش داده‌های خود، به مشتریان پیشنهاد خرید داده‌های جزئی‌تر و مهم‌تر از ارائه‌دهندگان دیگر را نیز می‌دهد، مانند اطلاعات مربوط به نام صاحبان املاک ساکن در آمریکا. گروهی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ مجموعه‌ی کوچکی از داده‌ها را از سِیف‌گراف به قیمت حدود ۲۰۰ دلار خرید تا ببیند به دست آوردن داده‌ها تا چه حد راحت است و نوع اطلاعات موجود را بررسی کند.

این مجموعه شامل لیستی از اماکن محبوب در منطقه‌ی موردنظر خریداری شده بود و اطلاعات دیگری مانند مکان بعدی‌ای که موردعلاقه‌ی بازدیدکنندگان بود را شامل می‌شد. برای مثال، در یک قسمت افرادی را نشان می‌داد که در روز‌های اخیر به کلیسا رفته بودند و سپس لیستی از فروشگاه‌هایی بود که بعد از کلیسا به آن‌جا رفته‌اند.

وقتی گروه این داده‌ها را به ادواردز نشان داد، او گفت: «به نظر من، داده‌های سِیف‌گراف ناقض امنیت و حریم خصوصی افراد است». در سال ۲۰۲۰، نیویورک تایمز از داده‌های سِیف‌گراف (و داده‌های سایر ارائه‌دهندگان) برای ایجاد فهرستی از اماکنی استفاده کرد که مردم بعد از رفع محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ مایل به تفریح در آن‌جا بودند. هدف از این برآورد این بود که مشخص شود چقدر رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و کافی‌شاپ‌ها شلوغ خواهند شد و چقدر این وضعیت خطرناک خواهد بود.

در آن زمان، این گروه تحقیقاتی از نیویورک تایمز پرسید که چرا از داده‌های سِیف‌گراف استفاده کرده است در حالی که خبرنگاران خودش قبلاً گزارشی مبنی بر نقض حریم خصوصی افراد توسط سِیف‌گراف ارائه کرده بودند. سخنگوی تایمز گفت: «ما آگاهانه و با احتیاط کامل از این داده‌ها در اخبار و نظرات خود استفاده می‌کنیم و از داده‌های مربوط به موقعیت مکانی افراد که مخالف حفظ حریم خصوصی است، استفاده نمی‌کنیم».

این که آیا سِیف‌گراف هنوز هم بعد از تحریم گوگل به جمع‌آوری داده می‌پردازد یا خیر، مشخص نیست. در اوایل ماه آگوست، وال استریت ژورنال اعلام کرد که شرکتی به نام ایکس‌مود (X-Mode)، داده‌های موجود در اپلیکیشن اقامه‌ی نماز مسلمانان را جمع‌آوری کرده است و مشتریان آن نظامیان آمریکایی هستند.

گوگل بعد از گزارش این گروه تحقیقاتی، این شرکت را نیز تحریم کرد. ایکس‌مود نیز روش خود را تغییر داده است؛ این شرکت ابزار‌هایی را در اختیار توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخصی قرار می‌دهد تا داده‌های مکانی را جمع‌آوری کنند و سپس این برنامه‌ها، داده‌های جمع‌آوری شده را در دسترس ایکس‌مود قرار می‌دهند. به این ترتیب برای گوگل، محققان، روزنامه‌نگاران و تنظیم‌کنندگان سخت است تا سوءاستفاده‌گری‌های آن‌ها از داده‌ها را تشخیص دهند.