Gerdab.IR | گرداب

بیش از ۳.۷ میلیارد چت در طول یک سال برای خرید و فروش

بیش از ۳.۷ میلیارد چت در طول یک سال برای خرید و فروش
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰

طبق آمار دیوار، در سال ۹۹ برای خرید و فروش اجناس بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیام مابین کاربران رد و بدل شده است.

به گزارش گرداب، بیش از ۳۰ سال از ورود اینترنت به ایران می‌گذرد، اما از سال ۱۳۸۰ به بعد بود که امکان مکالمه متنی یا همان چت غیر از پیامک و مشخص شدن شماره تلفن در ایران باب شد. کاربرانی که دوست نداشتند هنگام مکالمه با افراد دیگر شماره تلفنشان مشخص شود به استفاده از برنامه‌هایی مانند یاهو مسنجر روی آوردند.

امکان مکالمه متنی بدون مشخص شدن شماره تلفن در سال‌های آتی با پیشرفت ابزار‌های تکنولوژی بسیار گسترش یافت و همین موضوع باعث شد که غول‌های تکنولوژی هر کدام به فکر طراحی و ساخت اپلیکیشن پیام‌رسان بیفتند، تا با این کار هم هزینه مکالمه را کاهش دهند و هم به حفظ حریم شخصی افراد بپردازند.

قابلیتی که حریم خصوصی‌تان را حفظ می‌کند
یکی از دلایلی که کاربران را به سمت استفاده از پیام‌رسان‌ها می‌کشاند، مشخص نشدن شماره تلفن افراد است. یعنی افراد در صورت انتخاب می‌توانند تنها با یک اسم یا همان آی‌دی با طرف مقابل خود صحبت کنند و حفظ حریم شخصی زمانی مهم می‌شود که افراد با هویت طرف مقابل آشنایی ندارند.

دیوار یکی از پلتفرم‌هایی است که قابلیت مکالمه متنی بدون مشخص شدن شماره تلفن را برای کاربران خود فراهم کرده و اساس فعالیت دیوار داد و ستد کالای نو و دست دوم است. برای داد و ستد دو یا چند نفر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و گاهی در این ارتباط افراد علاقه‌ای به افشای اطلاعات خصوصی خود نظیر تلفن همراه و آدرس ندارند. در همین راستا به سراغ سایت دیوار رفتیم تا درباره میزان استفاده هموطنان از بخش چت این پلتفرم توضیحاتی دهد.

مطابق گزارش سال ۹۹ دیوار، ۶۴۱ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۶۷۱ مکالمه رخ داده که در این مکالمه‌ها ۳ میلیارد و ۷۲۵ میلیون پیام میان افراد برای خرید و فروش اجناس رد و بدل شده است و این آمار در مقایسه با آمار سال گذشته افزایش ۳.۹ برابری داشته و در حالی این اتفاق افتاده که حدود ۷۷ درصد آگهی‌ها امکان چت درون برنامه‌ای دارند و مطابق این آمار کاربران در سال ۹۹ در بیش از سه چهارم آگهی‌ها امکان مکالمه متنی را فعال کرده‌اند که به نسبت سال ۹۸ این آمار ۴ درصد رشد داشته است.

بیش از ۳.۷ میلیارد چت در طول یک سال برای خرید و فروش
باتوجه به این آمار بسیاری از آگهی‌دهندگان، چت را به عنوان بهترین ابزار ارتباطی انتخاب کرده‌اند و یکی از دسته‌بندی‌های این سایت که بیشتر از دیگر دسته‌بندی‌ها از امکان چت استفاده می‌کند، دسته‌بندی استخدام و کاریابی است. مطابق گزارش سال ۹۹ دیوار به ازای هر آگهی استخدام و کاریابی ۱۵ مکالمه صورت گرفته و بیشترین آمار در این بخش هم مربوط به آگهی استخدام در شهر مشهد برای بسته‌بندی ماسک و پد الکلی در منزل بوده که حدود ۱۰ هزار و ۹۲ مکالمه روی این آگهی صورت گرفته است.

قابلیت پنهان کردن شماره تلفن برای حفظ حریم خصوصی
بسیاری از کاربران سوالاتی دارند که چرا افراد چت را به عنوان بهترین راه ارتباطی انتخاب می‌کنند و بهتر است بدانید همانطور که در بالا به این موضوع اشاره شد، نخستین دلیل پنهان کردن شماره تلفن از دیگر افراد است. شما وقتی به عنوان یک کاربر در این پلتفرم به ثبت و انتشار آگهی می‌پردازید برای فروش کالای خود دو راه پیش روی خود دارید، یک راه این هست که شماره تلفن خود را منتشر کنید و دوم اینکه از گزینه چت استفاده کنید.

اگر به حریم خصوصی پایبند باشید ترجیح می‌دهید که شماره تلفن خود را در ملا عام منتشر نکنید و تنها با یک اسم به صحبت درباره معامله بپردازید. با این کار از مزاحمت و سواستفاده‌های احتمالی هم جلوگیری کرده‎اید.

مطابق گزارش سال ۹۹ دیوار حدود ۲۶۶ هزار کاربر با اعلام گزارش تخلف اعم از آزار، توهین و یا کلاهبرداری تعلیق شده‌اند و این تعلیق‌ها می‌تواند از ۱ تا ۳۰ روز و یا تا همیشه ادامه داشته باشد.

از دیگر مزایای چت در این پلتفرم خرید و فروش امکان ارسال تصویر و ویدئو است و فروشنده و خریدار برای راحت‌تر انجام شدن معامله می‌توانند به ارسال تصویر و ویدئو از محصول خود بپردازند. این کار باعث می‌شود که دو طرف نمای بهتری از کالایی که قصد خرید و فروش آن را دارند به یکدیگر انتقال دهند.