Gerdab.IR | گرداب

قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری شرکت Nvidia برای خرید شرکت سازنده‌ی تراشه

قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری شرکت Nvidia برای خرید شرکت سازنده‌ی تراشه
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

شرکت اِی‌آر‌اِم سازنده‌ی اصلی دستگاه‌های نیمه‌هادی در جهان است که نقش مهمی در فعالیت بخش‌های مختلف؛ از هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی گرفته تا شبکه‌های مخابراتی فایوجی ایفا می‌کند.

به گزارش گرداب، برنامه‌ی شرکت Nvidia برای خرید یک شرکت انگلیسی سازنده‌ی تراشه به نام ARM به ارزش چهل میلیارد دلار با مشکل مواجه شده است، زیرا یکی از قانون‌گذاران انگلیسی بر این باور است که این معامله باعث تضعیف رقیبان و کاهش رقابت در بازار می‌شود، به همین دلیل باید تحقیقات بیش‌تری در این زمینه انجام شود.

در سپتامبر سال 2020 که قراردادی بین مهم‌ترین شرکت فناوری انگلیس و بزرگ‌ترین سازنده‌ی گرافیک و تراشه‌های هوش مصنوعی وضع شد، مخالفت سیاستمداران، رقبا و مشتریان بیش‌تر شد. در انگلیس، این موضوع به سیاست هم کشیده شده و منتقدان بر این باورند که این کار باعث افزایش ناسیونالیسم اقتصادی می‌شود و اِی‌آر‌اِم که از سال 2016 متعلق به سافت‌بانک ژاپن بوده، نباید دوباره فروخته شود.

روز جمعه 20 آگوست، نهاد نظارت بر بازار انگلیس اعلام کرد که ادغام این دو شرکت باعث کاهش رقابت در بازارهای سراسر جهان و بخش‌ها و صنایعی مانند مراکز داده، بازی‌سازی و اینترنت اشیا خواهد شد. در حالت عادی، قانون‌گذار می‌تواند از کسب و کارهای ادغام شده بخواهد تا آن بخشی که باعث آسیب رساندن به رقیبان می‌شود را حذف کنند، اما نگرانی‌های مربوط به ادغام این دو شرکت به گونه‌ای است که کل دنیای تجارت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این معامله هم‌چنین تهدیدی برای نوآوری در صنایعی است که پایه‌های اصلی اقتصاد مدرن را تشکیل می‌دهند.

شرکت اِی‌آر‌اِم سازنده‌ی اصلی دستگاه‌های نیمه‌هادی در جهان است که نقش مهمی در فعالیت بخش‌های مختلف؛ از هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی گرفته تا شبکه‌های مخابراتی فایوجی ایفا می‌کند.

طراحی‌های آن تقریباً در تمام تلفن‌های هوشمند و میلیون‌ها دستگاه دیگر استفاده می‌شود. چنین شرکت‌هایی زیرساخت‌های مهم انگلستان را تشکیل می‌دهند و دولت گفته است که آن‌ها هم‌چنین در زمینه‌ی فناوری مربوط به مسائل دفاعی و امنیت ملی فعالیت می‌کنند.

قرارداد این دو شرکت بزرگ، کل صنعت تراشه‌های نیمه‌هادی را تحت تاثیر قرار داده است. اِی‌آر‌اِم شرکتی است که خدمات خود را به مشتریانی ارائه می‌دهد که می‌توانند رقیب سرسختی برای آن باشند، از جمله Qualcomm Inc، Samsung Electronics Co Ltd و Apple Inc.

نگرانی شرکت‌های سازنده‌ی تراشه این است که شرکت Nvidia به جای توزیع محصولات اِی‌آر‌اِم به طور مساوی در کل صنعت، خود به این محصولات دسترسی پیدا کند. با این که Nvidia راهکارهایی را برای بهبود وضعیت ارائه کرد اما این راهکارها نگرانی‌های نهاد نظارتی انگلستان را برطرف نکرد.

Nvidia امیدوار بود که این معامله تا ماه مارس 2022 به طور کامل انجام شود اما روز چهارشنبه 18 آگوست اعلام کرد که به دست آوردن تاییدیه‌های لازم بیش از حد انتظار طول خواهد کشید و بعضی از تحلیلگران آمریکایی معتقدند که احتمال فسخ این قرارداد وجود دارد. مهلت پایان این قرارداد، ماه سپتامبر 2022 است.

این شرکت روز جمعه 20 آگوست اظهار داشت که این معامله برای کل صنعت سودآور خواهد بود و مدیرعامل اِی‌آر‌اِم نیز گفته است که ادغام این دو شرکت باعث ایجاد کسب و کارهای بیش‌تر و فرصت‌های شغلی بهتر در آینده خواهد شد.

در سال 2020، سافت‌بانک برای پرداخت بدهی‌ها تعدادی از دارایی‌های خود از جمله اِی‌آر‌اِم را به فروش گذاشت. دولت انگلیس بعد از انجام بررسی‌های بیش‌تر و در نظر گرفتن تاثیر این قرارداد بر امنیت ملی، نظر خود را اعلام خواهد کرد. انجام یک تحقیق کامل در این زمینه حدود شش ماه طول می‌کشد. این دولت انگلیس است که تصمیم می‌گیرد این قرارداد فسخ یا تحت بعضی شرایط اجرا شود.

منبع: Reuters