Gerdab.IR | گرداب

برنامه‌ تازه تسلا برای ساخت باتری‌ خوردو

برنامه‌ تازه تسلا برای ساخت باتری‌ خوردو
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

ایلان ماسک از برنامه‌ی خود برای تولید سلول‌های باتری با طراحی و فرایند جدید خود خبر داد.

به گزارش گرداب، شرکت تسلا توانسته در دوران شیوع بیماری و بحران کرونا بهتر از رقیبان خود، شرایط را کنترل کند. اما مدیرعامل شرکت، ایلان ماسک، برای تحویل باتری‌های پیشرفته و مدل‌های جدید که با تاخیر روبرو شده‌اند، تحت فشار است. پاسخ بسیاری از سوالات، تقاضا‌ها در چین و تاثیر مالی فروش بیت کوین به اعلامیه‌ی این شرکت در روز دوشنبه ۲۶ ژوئیه بستگی خواهد داشت.

در سپتامبر ۲۰۲۰، ایلان ماسک از برنامه‌ی خود برای تولید سلول‌های باتری با طراحی و فرایند جدید خود خبر داد. باتری‌های موردنظر او، بزرگ‌تر است و راحت‌تر ساخته می‌شود و هم‌چنین انرژی بیش‌تری را ذخیره می‌کند که در نتیجه اتومبیل‌های فعلی می‌توانند مسافت طولانی‌تری را طی کنند. از آن‌جایی که رقیبان تسلا، بازار را از اتومبیل‌های الکترونیکی خود پر خواهند کرد، تسلا در طی سه سال باید این خودروی ۲۵ هزار دلاری خود را وارد بازار کند.

در ماه ژوئن، ایلان ماسک برنامه‌ی عرضه‌ی باتری ۴۶۸۰ خود را که قرار بود در سلول‌های دور برد Model S Plaid+ استفاده شود، متوقف کرد که باعث ایجاد نگرانی‌هایی شد. او گفت که باتری‌های ۴۶۸۰ از سال ۲۰۲۲ به خط تولید عادی بازخواهند گشت و در خودروی Model Y که در کارخانه‌ای مستقر در تگزاس در حال ساخت است، استفاده خواهد شد.

دو منبع که از این موضوع باخبر بودند به رویترز گفتند که هدف تسلا این است تا در سال ۲۰۲۱ از تعدادی از باتری‌های ۴۶۸۰ در خودرو‌هایی که هنوز به عنوان مدل نهایی تایید نشده‌اند، استفاده کند. هم‌چنین از باتری‌های ساخته شده در خط تولید آزمایشی تسلا در کالیفرنیا، در نمونه‌های اولیه‌ی خودرو‌های آزمایشی استفاده خواهد شد. آن‌ها در ادامه گفتند که تسلا با پاناسونیک (۶۷۵۲.T) برای توسعه‌ی سلول باتری ۴۶۸۰ همکاری می‌کند. شرکت ال جی که یکی دیگر از تامین‌کنندگان تسلا است، در تلاش است تا سلول‌های باتری ۴۶۸۰ مورد نیاز تسلا در سال ۲۰۲۳ را تولید کند.

اما مشخص نیست که تسلا چه زمانی قرار است تا باتری‌های جدید خود در تگزاس و برلین را به تولید انبوه برساند. ایلان ماسک با اشاره به فرایند تولید الکترود‌های باتری خشک خود با استفاده از فناوری Maxwell گفت: «برای رساندن فناوری Maxwell به تولید باکیفیت و انبوه، به تلاش و مهندسی زیادی نیاز است و ما هم‌چنان نتوانسته‌ایم تا آن را تکمیل کنیم».

ارزان شدن محصولات

در حالی که رقیبان تسلا، تولیدات خود را به دلیل مشکلات موجود در زنجیره‌ی تامین متوقف کرده‌اند، تسلا هم‌چنان به کار خود ادامه داده است. این شرکت هم‌چنین بعضی از ویژگی‌ها را حذف کرده و قیمت خودرو‌های خود را افزایش داده است. از ماه آوریل تا ژوئیه ۲۰۲۱، با افزایش چهار هزار دلاری قیمت، قیمت خودروی Model Y به ۵۳,۹۹۰ دلار رسید.

با کاهش قیمت بیت کوین به فروش خودرو‌های سازگار با محیط زیست که درآمد شرکت تسلا به آن وابسته است، ضربه‌ی بزرگی وارد شده است.

تسلا می‌خواهد تا بخش قابل تنظیم در صندلی سرنشین و سنسور رادار در سیستم کمک راننده را به دلیل کمبود تراشه حذف کند. ایلان ماسک در این مورد گفت: «این‌ها ابزاری هستند که تقریباً هرگز استفاده نمی‌شوند و مقرون به صرفه نیستند».

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Gerber Kawasaki، راس گربر (Ross Gerber)، که در تسلا سرمایه‌گذاری کرده است، می‌گوید: «تسلا خیلی سریع با نیاز‌های روز سازگار می‌شود. من عاملی که بخواهد باعث افزایش فروش تسلا در این سه ماهه شود، نمی‌بینم؛ اما برای سه ماهه‌ی سوم سال بیش‌تر از سه ماهه‌ی دوم، منتظر هستم». مدت کوتاهی بعد از عرضه‌ی خودروی جدید در ماه ژوئن، یکی از مدل‌های گران قیمت تسلا در حین رانندگی آتش گرفت.

افت در بازار چین

ناپایداری در میزان عرضه، چالش‌های سیاسی و رقابتی را در دومین بازار بزرگ تسلا یعنی چین ایجاد کرد. میزان فروش محصولات تسلا در ماه آوریل ۲۰۲۱ در چین به دلیل شکایات خریداران، مسائل مربوط به کیفیت و فشار‌های نظارتی، کاهش یافت. زمانی که تسلا تخفیفات مربوط به اواخر سه ماهه‌ی دوم سال را که شامل خرید از طریق وام می‌شد تبلیغ کرد، میزان فروش آن در ماه مه و ژوئن افزایش یافت.

تحلیل‌گر تسلا، دنیل آیوز (Daniel Ives)، در این‌باره می‌‎گوید: «موفقیت در بازار چین برای تسلا بسیار مهم است. به زودی در نیمه‌ی دوم سال شاهد افزایش فروش خواهیم بود».