Gerdab.IR | گرداب

از هر ۷ حساب توییتر یکی ربات است

از هر ۷ حساب توییتر یکی ربات است
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰

محققان تخمین می‌زند که از هر هفت حساب توییتر، یک حساب چیزی جز بات‌های نرم‌افزاری نیست. بات‌ها نرم‌افزارهایی هستند که هیچ عامل انسانی از طریق فرایندهای زیستی آنها را هدایت نمی‌کند، اما خود را انسان معرفی می‌کنند.

به گزارش گرداب، تیمی از محققان نشریه بین‌المللی «فناوری اینترنت و معاملات ایمن» از کشور هند به بررسی بات‌های توییتر پرداخته‌اند و نتیجه گرفته‌اند که بات‌های توییتر می‌توانند از خدمات رابط کاربری این پلتفرم سوءاستفاده کنند و کارهایی چون «منشن»، «ریتوئیت» و «لایک» انجام دهند. بات‌ها حتی می‌توانند پست‌های خود را به‌روزرسانی کنند و این کار را از طریق بهره گرفتن از تاپیک‌ها و هشتگ‌های ترند انجام می‌دهند.

طبق این تحقیقات، بعضی از بات‌ها با اهدافی کاملا بی‌آزار ساخته شده‌اند اما اغلب بات‌ها با هدف‌هایی همچون این که به‌طور مصنوعی فعالیت دیگری را تقویت و یا بدنام کند، حساب‌ افرادی را معتبر جلوه دهد، اطلاعات گمراه‌کننده پروپاگاندا و یا محتوای حساسیت‌آمیز منتشر کند، ساخته شده‌اند. بعضی از بات‌ها اساساً برای این که بدافزاری را برای حملات فیشینگ منتشر کنند، استفاده می‌شود.

آگاهی خدمات دهندگان و کاربران از وجود این بات‌های توییتری ناخواسته و مخربی ضروری است. این گروه تحقیقاتی بات‌های توییتری را در دسته‌بندی‌های ذیل معرفی می‌کند: دنبال‌کنندگان جعلی، اسپم‌بات‌های اجتماعی، آلوده‌کننده‌های محتوا و سایبورگ‌ها.

یکی از مهم‌ترین این دسته‌ها اسپم‌بات‌های اجتماعی است که در این دسته از بات‌ها ما شاهد مشکل فراگیر اطلاعات نادرست و پروپاگاندایی هستیم که توسط اشخاص ثالثی با اهداف مجرمانه برای تاثیر به کاربران جوان به کار می‌رود و عقاید مردم عادی را پیرامون رای‌گیری و مسائل سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این نوع از بات‌های توییتری هستند که از ظرفیت این که طولانی‌ترین و منفی‌ترین تاثیر را بر جامعه بگذارند برخوردارند؛ به خصوص وقتی که چنین بات‌هایی توسط اشخاص و یا دولت‌هایی هدایت شوند.

این تیم تحقیقاتی گزارش داده است که میان 9 تا 15 درصد از حساب‌هایی توییتر بات‌های اجتماعی هستند. افرادی که این‌گونه بات‌ها را کنترل می‌کنند، به خوبی از شگردهای شناسایی بات‌های فعلی آگاه هستند و فعالیت‌های خود را استتار می‌کنند و به‌طور مرتب خود را تکامل می‌بخشند. شاید داستان تکراری موش و گربه نتواند به خوبی نسبت میان سازندگان این بات‌ها و مسئولان امنیتی توییتر را توصیف کند و بهتر باشد با توجه به اسم این سرویس از تعبیر بازی پرنده و گربه بشود استفاده کرد.

منبع: Inderscience