Gerdab.IR | گرداب

ثبت امواج مغزی برای تعیین شدت بیماری سایبری

ثبت امواج مغزی برای تعیین شدت بیماری سایبری
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰

محققان دانشگاه مریلند طی مطالعه‌ای، نوار مغزی افرادی را که از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند ثبت کردند تا درک بهتری از فعالیت‌های مغزی این افراد داشته باشند و راه‌حل‌های مناسبی برای جلوگیری از بیماری سایبری پیدا کنند.

به گزارش گرداب، این مطالعه توسط اریک کروکوس که دکترای علوم کامپیوتر خود را در سال ۲۰۱۸ دریافت کرده بود و آمیتابه ورشنی که استاد علوم کامپیوتر و رئیس دانشکده کامپیوتر، ریاضی و علوم طبیعی در دانشگاه مریلند است، انجام شد.

تحقیقات آن‌ها با عنوان تشخیص شدت بیماری سایبری در کاربران واقعیت مجازی با استفاده از نوار مغز به تازگی در مجله‌ی Virtual Reality منتشر شده است.

اصطلاح بیماری سایبری از بیماری حرکتی ناشی می‌شود، اما به جای حرکت فیزیکی، منظور درک حرکت در یک محیط مجازی است که علائم جسمی مانند تهوع و موقعیت‌ناآگاهی را در فرد به وجود می‌آورد. با این که فرضیه‌های متعددی در مورد علت بروز این علائم وجود دارد، اما نبود یک روش سیستماتیک و دقیق برای مطالعه درباره‌ی بیماری‌های سایبری باعث شده تا واقعیت مجازی به طور گسترده در دسترس بسیاری قرار نگیرد.

کروکوس و ورشنی اولین افرادی هستند که از نوار مغز برای اندازه‌گیری و تعیین شدت بیماری سایبری در کاربران واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. آن‌ها توانستند ارتباط بین فعالیت مغزی ثبت شده و علائمی که شرکت‌کنندگان از قبل گزارش داده بودند را پیدا کنند. این کار کمک می‌کند تا روان‌شناسان، بازی‌سازان و پزشکان بتوانند اطلاعات بیش‌تر و بهتری درباره‌ی بیماری سایبری و نحوه‌ی رفع آن داشته باشند.
ورشنی گفت: «اولین قدم برای کاهش بیماری سایبری و لذت‌بخش کردن تجربه‌ی واقعیت مجازی، پیدا کردن رابطه‌ای قوی بین نوار مغز و بیماری سایبری است».

هدست‌های نوار مغز به طور گسترده برای اندازه‌گیری بیماری‌های حرکتی استفاده می‌شوند، اما در این مطالعه بعد از کنار گذاشتن هدست‌ها و خروج از محیط آزمایش از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا علائم خود را در پرسشنامه‌ها ثبت کنند.

محققان دانشگاه مریلند گفتند که چنین روش‌هایی فقط داده‌های کیفی را ارائه می‌دهند بنابراین ارزیابی تاثیرگذاری حرکات یا ویژگی‌های محیط مجازی در زمان واقعی روی کاربران دشوار است. مشکل دیگر این است که همه‌ی افراد مبتلا به بیماری سایبری، علائم فیزیکی یکسانی از خود نشان نمی‌دهند و ممکن است که علت ایجاد برخی علائم مربوط به بیماری سایبری نباشد.

طبق گفته‌ی ورشنی، نبود یک ابذار قابل اعتماد و دقیق برای اندازه‌گیری شدت بیماری سایبری باعث می‌شود تا درک این بیماری و یافتن راه‌حلی برای برطرف کردن آن هم‌چنان به صورت یک چالش باقی بماند.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان در حالی که به هدست واقعیت مجازی و دستگاه ضبط نوار مغز متصل بودند، به مدت یک دقیقه در یک بازی به عنوان یک فضانورد در دنیای مجازی پرواز کردند.

این شبیه‌سازی دارای حرکات سریع و چرخشی زیادی بود که باعث ایجاد بیماری سایبری در کاربران می‌شد. شرکت‌کنندگان نیز با استفاده از جوی استیک (اهرمک) میزان ناراحتی خود را در زمان واقعی نشان می‌دادند. این کار به محققان کمک کرد تا بدانند کدام قسمت و حرکات در شبیه‌سازی باعث شدیدتر شدن علائم آن‌ها می‌شود.

این مطالعه با پشتیبانی بنیاد ملی علوم، ایالت مریلند و برنامه‌ی عالی مرکز NVIDIA CUDA انجام شد. محتوای این مطالعه الزاماً منعکس‌کننده‌ی دیدگاه‌های این سازمان‌ها نیست.