Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب شمارش معکوس تا روز صفر (+ فایل کتاب)

معرفی کتاب شمارش معکوس تا روز صفر (+ فایل کتاب)
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

کیم زتر، روزنامه‌نگار برجسته امنیت سایبری در کتاب خود راجع به ویروسی که موجب ایجاد اختلال در تلاش‌های هسته‌ای ایران شده بود، نشان می‌دهد که چگونه چنین مشکلی باعث به وجود آمدن نوع جدیدی از جنگ می‌شود که در آن یک حمله سایبری می‌تواند قدرت تخریب مشابهی با یک بمب مگاتونی داشته باشد.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب در ماه ژانویه سال ۲۰۱۰، بازرسان آژانس انرژی اتمی بین‌المللی متوجه شدند که سانتریفیوژ‌های یک نیروگاه غنی‌سازی اورانیوم در ایران با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال از کار افتادن است. دلیل این موضوع برای تکنیسین‌هایی که مجبور به تعویض سانتریفیوژ‌ها بودند و بازرسانی که در حال بررسی کار آن‌ها بودند، مشخص نبود.

پنج ماه بعد از این موضوع، اتفاق به نظر نامربوطی رخ داد. در طی این رویداد از یکی از شرکت‌های امنیتی در بلاروس خواسته شده بود تا برای حل مشکل چند رایانه در ایران که به طور مداوم ری‌استارت می‌شدند، اقدام کنند. در ابتدا برنامه‌نویسان این شرکت بر این باور بودند که کد مخرب موجود در این رایانه‌ها، یک بدافزار معمولی و متداول است.

اما بعد از بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان این شرکت و شرکت‌های دیگری در نقاط دیگر جهان، مشخص شد که این ویروس نامعلوم یکی از پیچیده‌ترین ویروس‌های موجود است. متخصصان مدتی بعد فهمیدند که این ویروس، اولین سلاح دیجیتال در دنیاست.


این ویروس که بعد‌ها به آن نام Stuxnet را دادند، شبیه به هیچ ویروس دیگری نبود. این ویروس به جای سرقت اطلاعات یا دستکاری رایانه‌های مورد هدف، از بُعد دیجیتال فراتر رفته و باعث تخریب فیزیکی در نیروگاه اتمی می‌شد. کیم زتر، در این کتاب از منابع گسترده و هم‌چنین تخصص خود در این زمینه استفاده می‌کند و مطالب مربوط به نحوه برنامه‌ریزی Stuxnet، نحوه اجرای آن و نحوه کشف شدن آن را بررسی کرده و نحوه ساخت این ویروس در کاخ سفید در دوره جرج بوش و حمله به سیستم‌های ایران را توضیح می‌دهد.

هم‌چنین در این کتاب، داستان برملا شدن این کمپین تخریب که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده بود، به دست متخصصان امنیتی نیز آورده شده است. البته این کتاب به نام Countdown to Zero Day، فقط به Stuxnet محدود نمی‌شود. زتر در این کتاب به ما نشان می‌دهد که جنگ دیجیتالی چگونه در آمریکا به وجود آمده است.

او هم‌چنین ما را با بازار‌های خاکستری آشنا می‌کند که در آن‌ها آژانس‌های اطلاعاتی و نظامی برای دسترسی به کد‌های مخربی که برای عملیات نفوذ و حمله به آن‌ها نیاز دارند، مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند. او هم‌چنین نشان می‌دهد که بسیاری از سیستم‌های حیاتی ایالات متحده نیز در برابر حملات مشابه Stuxnet از جانب دشمنان و هکر‌های ناشناخته، آسیب‌پذیر هستند و در توضیحات خود این موضوع را بررسی می‌کند که در صورت مورد هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های آمریکایی توسط چنین حمله‌ای، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد.

کتاب شمارش معکوس تا روز صفر که حاصل دانش منحصر به فرد زتر راجع به فناوری‌های دخیل در این حوزه و توضیحات مربوط به آن‌هاست، در حقیقت تصویر جامعی از دنیایی را ارائه می‌دهد که با نوع جدیدی از جنگ روبروست.

عنوان کتاب: شمارش معکوس تا روز صفر: استاکس‌نت و راه‌اندازی نخستین سلاح دیجیتال جهان
عنوان اصلی: Countdown to Zero Day
نویسنده: کیم زتر (Kim Zetter)
سال انتشار: ۲۰۱۵
ناشر: Crown
فایل کتاب