Gerdab.IR | گرداب

محبوبیت رقیب هندی توییتر

محبوبیت رقیب هندی توییتر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

نرم‌‎افزار کو (Koo) که ۱۶ ماه از تاریخ انتشارش می‌گذرد، از ماه فوریه شاهدی رشدی ۸۵ درصدی در تعداد کاربران خود است.

به گزارش گرداب تعداد کاربران پلتفرم کو، جایگزین هندی توییتر، به بیش از ۱۰ میلیون کاربر افزایش پیدا کرده است و این مسئله رقابت این پلتفرم را با سرویس میکروبلاگینگ آمریکایی، توییتر، به مرحلۀ جدیدی وارد می‌کند. توییتر در ماه‌های اخیر با دولت هند بار‌ها وارد درگیری‌هایی شده است.

این نرم‌افزار ۱۶ ماهه که به کاربران اجازه می‌دهد مطالب توییت مانند به انگلیسی و هفت زبان مختلف هندی منتشر کنند، از ماه فوریه شاهد رشد ۸۵ درصدی تعداد کاربران خود بوده است. در ماه فوریه تنش‌های توییتر با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اوج گرفته بود. از آن زمان، وزارتخانه‌ها، سیاستمداران، ورزشکاران و چهره‌های معروف سینمای هند شروع به ارسال مطلب به زبان‌های هندی در این پلتفرم بومی نمودند.

توییتر که در آغاز امسال ۱۷.۵ میلیون کاربر ماهانه در هند داشت، در ماه اخیر پس از منصوب کردن مقامات اجرایی پیرامون هند، موافقت کرده است که از قوانین حکومت این کشور تبعیت کند.

آپرامیا راداکریشنا (Aprameya Radhakrishna) از موسسان و مدیر اجرایی این پلتفرم که نام رسمی آن شرکت Bombinate Technologies است، می‌گوید:

«ما به خاطر تنش توییتر و دولت در معرض توجه قرار گرفتیم، اما کاربران به زودی فهمیدند که تنها در اینجا می‌توانند به زبان مادری خود حرف‌های خود را مطرح کنند. نرم‌افزار ما بخش انگلیسی زبان هند را با بخش غیرانگلیسی زبان هند در کشوری با وسعت ۷۰۰ میلیون کاربر، بهم متصل می‌کند و این قدرتمند است».

توییتر مکرراً به‌خاطر مطالب پلتفرم خود با دولت هند دچار درگیری شده است. به عنوان نمونه، توییتر نخست از حذف صد‌ها مطلب انتقادی از دولت نارندرا مودی پیرامون وضعیت مبارزه با بحران کرونا، ممانعت کرد؛ درحالی که مطالب منتشرشده توسط حزب حاکم را با برچست گمراه‌کننده منتشر ساخت. سپس نیرو‌های پلیس به دفاتر این شرکت در این کشور رفتند و یک دادگاه هند این شرکت را به خاطر «عدم مطابعت تمام و کمال» از قوانین جدید ارتباطات فناوری کشور محکوم دانست.

در آغاز این ماه توییتر نرمش نشان داد و به دادگاه اعلام کرد که به‌طور کامل از قوانین تبعیت خواهد کرد. این قوانین شامل انتخاب کردن شخصی مستقر در هند است تا به مسائل انطباق با قوانین و شکایت مطرح‌شده رسیدگی کند.

مقامات هند با غول دیگر شبکه اجتماعی یعنی واتساپ متعلق به فیسبوک، نیز بر سر قوانین جدید دولت هند تنش‌هایی دارند.

پلتفرم کو که از این تنش‌ها سود برده و از همان نخست امکان انتشار مطلب به زبان‌های محلی در آن وجود داشت، به دنبال این است که در طی یک سال تعداد کاربران خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون افزایش دهد.
این نوآفرین همچنین به دنبال این است که در جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی، در کشور‌هایی که انگلیسی زبان اصلی نیست، فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

منبع: The National