Gerdab.IR | گرداب

مستند| وضعیت احراز هویت دیجیتال در ایران چگونه است؟

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

در گذشته شناسایی افراد با کمک اسناد هویتی فیزیکی مانند شناسنامه، کارت‌شناسایی، گذرنامه و ... امکان‌پذیر بود. امّا پیشرفت تکنولوژی و حضور گسترده افراد در فضای مجازی، مفهوم جدیدی به نام «هویت دیجیتال» را رقم زد.

به گزارش گرداب، در فضای مجازی نیاز به یک هویت دیجیتال برای هر فرد یا وسیله هوشمند برای انجام تعاملات ضرورت دارد. در حقیقت پایه و اساس ارائه خدمات آنلاین، شناسایی و احراز هویت افراد در فضای مجازی است که باید به روشی امن و قابل اعتمادی انجام شود.

در فرآیند‌های احراز هویت دیجیتال، هر کاربر برای استفاده از خدمات یک سرویس‌دهنده، باید ابتدا خود را به معرفی کند تا هویت کاربر برای سامانه احراز شود. برای مثال در اغلب سرویس‌های آنلاین بدون ثبت‌نام و ورود به سامانه، امکان استفاده از خدمات وجود ندارد.

احراز هویت دیجیتال زیر ساخت اقتصاد دیجیتال است. اگر احراز هویت به درستی در یک کشور صورت نگیرد نه جهش اقتصادی به شکلی که باید اتفاق می‌افتد و نه حتی مسائل مهمی مثل دولت الکترونیک به جایگاهی که باید میرسد.

برنامه رمز عبور برنامه‌ای است که به موضوعات روز فناوری در ایران می‌پردازد. در این برنامه ضمن معرفی مسائل مهم فناوری به مصاحبه با کارشناسان و اهالی فن این حیطه پرداخته می‌شود. میهمان این قسمت برنامه دکتر جواد جاویدنیا حقوق دان و قاضی دادگستری است.

برنامه رمز عبور به تهیه کنندگی محمدرضا صباحی از شبکه دو سیما پخش شده است. در این قسمت به پرسش‌ها پیرامون وضعیت احراز هویت دیجیتال در ایران پاسخ داده می‌شود.