Gerdab.IR | گرداب

دادگاه آمریکا اپل را انحصارگر ندانست

دادگاه آمریکا اپل را انحصارگر ندانست
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

دادگاهی فدرال در کالیفرنیای آمریکا در پرونده شکایت انحصارگری شرکت اپیک گیمز از اپل به نفع اپل رای داد و اعلام کرد که اخذ هزینه کمیسیون تا ۳۰ درصد توسط تولیدکننده آی فون از محصولات اپ استور قوانین ایالتی و یا فدرال را نقض نکرده است. با این حال این دادگاه اپل را نیز ناقض قوانین ایالتی می‌داند.

به گزارش گرداب - اپیک گیمز شرکت تولیدکننده بازی معروف فورتنایت است که سالهاست بر سر سیستم هزینه‌های اپ استور اپل با این شرکت در نزاع است. اپل کمیسیون بسیار زیادی از برنامه‌های موجود در اپ استور دریافت می‌کند؛ مسئله‌ای که اپیک آن را مالیات انحصارگرایانه خوانده بود.

سال پیش اپیک یک سیستم پرداختی جایگزین در محصول خود، بازی فورتنایت، ایجاد کرد تا کارمزد تراکنش‌های اپ استور را دور بزند. در پاسخ به این اقدام اپل فورتنایت را از فروشگاه برنامه‌های خود حذف کرد؛ مسئله‌ای که به شکواییۀ حقوقی اپیک علیه اپل منجر شد.

دادگاه چنین حکم داده است که اپیک با تاسیس شیوه پرداختی خود، توافقش با اپل را نقض کرده است و باید به اپل خسارت بدهد.

قاضی این دادگاه گفته است که «دادگاه نمی‌تواند در نهایت نتیجه بگیرد که اپل در چارچوب قوانین ایالتی و یا فدرال یک انحصارگر است».

در حالی که دادگاه اعلام کرده است که اپل سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه دارد و این مسئله سود خالص بسیاری زیاد برای این شرکت ایجاد کرده است، اما این مسائل به تنهایی نشان‌دهنده فعالیت انحصراگرایانه نیستند. قاضی دادگاه گفته است: «موفقیت غیرقانونی نیست».

شرکت اپیک گیمز موظف شده است که ۳۰ درصد همه سودی که از طریق این پرداخت‌های مستقیم دریافت کرده است که بیش از ۳.۵ میلیون دلار می‌شود را به اپل به عنوان جریمه پرداخت کند.

در طی این دادگاه مدیر اجرایی دو شرکت، شواهدی ارائه کرده بودند. اپیک چنین استدلال می‌کرد که سرویس‌های اختصاصی اپل مانند اپ استور و محصول اصلی‌اش آی فون، خود تبدیل به یک بازار شده است و اپل باید به سایر اپ استور‌ها و شیوه‌های پرداختی اجازه بدهد که بر روی سیستم عامل آی او اس فعالیت کنند.

در حکم نهایی دادگاه هم تعریف اپل و هم تعریف اپیک از محل فروش کالا را رد کرد. قاضی در حکم نهایی خود چنین گفته است:
«بازار مرتبط در اینجا تراکنش‌های بازی موبایل دیجیتال است، نه بازی به‌طور عام و نه سیستم عامل‌های داخلی اپل با نام اپ استور».

با وجود این که حکم دادگاه علیه اپیک است، اما این دادگاه به نوعی شکست برای اپل هم تبدیل شد. قاضی دادگاه این که اپ استور به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه نمی‌دهد که به مشتریان خود پیرامون سایر گزینه‌های اقتصادی در دسترس اطلاع‌رسانی کنند را مغایر با قوانین ایالتی کالیفرنیا دانست. دادگاه به شرکت اپل دستور داده است که این مفاد را از قرارداد‌های خود حذف کند. چنین چیزی می‌تواند شروعی برای شکسته شدن انحصار تجاری اپل بر تراکنش‌های برنامه‌های آی او اس را رقم بزند