Gerdab.IR | گرداب

آگاهی فیسبوک از مسموم بودن فضای اینستاگرام برای دختران نوجوان

آگاهی فیسبوک از مسموم بودن فضای اینستاگرام برای دختران نوجوان
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

محققان روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در مقاله‌ای آشکار کردند که محققان فیسبوک به‌طور مکرر شواهدی یافته بودند که پلتفرم اشتراک‌گذاری تصاویر اینستاگرام برای دختران نوجوان محیطی سمی است.

به گزارش گرداب - فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را خریداری کرد. روزنامه وال‌استریت ژورنال در روز سه‌شنبه گزارش داد که محققانی در فیسبوک در طی سه سال اخیر پژوهش‌هایی انجام دادند تا ببینند این برنامه چطور بر میلیون‌ها کاربر خود اثر می‌گذارد. این پژوهش‌ها نشان داده است که اینستاگرام می‌تواند آسیب روانی وارد کند و تصور فرد از بدن خود را خدشه‌دار کند. این پدیده‌ها به خصوص در میان دختران نوجوان شایع است. بی‌توجهی فیسبوک به این مسئله وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم مقامات فیسبوک در طی سال‌های اخیر بار‌ها در انظار عمومی از دغدغه‌های خود برای سلامت روانی جامعه صحبت کرده‌اند.
در یکی از اسنادی که به دست روزنامه وال‌استریت افتاده است، نتیجه پژوهش درباره تاثیر اینستاگرام بر دختران نوجوانی که بررسی شده‌اند، چنین خلاصه شده است: «برای یک سوم دختر‌ها مشکل تصور فرد از بدن خود بیشتر می‌شود».
طبق گزارش این روزنامه یکی از اسناد نیز بیانگر این نتیجه است که در میان نوجوانانی که افکار خودکشی داشتند، ۱۳ درصد کاربران بریتانیایی‌ها و ۶ درصد کاربران آمریکایی دلیل خودکشی‌شان به اینستاگرام بازمی‌گردد.

مسئول روابط عمومی اینستاگرام، کارینا نیوتون، در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه به قسمتی از مقاله این روزنام ارجاع داد که در حالی که اینستاگرام می‌تواند مکانی باشد که باعث «تجربه منفی» شود، اما این برنامه همچنین می‌تواند به صدای افراد به حاشیه رانده‌شده باشد و به دوستان و خانواده کمک کند که ارتباط خود با یکدیگر را حفظ کنند.

این مدیر اینستاگرام اعلام کرده که تحقیقات داخلی فیسبوک، نشان‌دهندۀ تعهد شرکت به «فهم مسائل بغرنج و پیچیده‌ای است که نوجوانان با آن درگیر هستند و آشکار می‌سازد که همه کار ما کمک به کسانی است که چنین مسائلی را تجربه می‌کنند».
بنابر اعلام وال استریت ژورنال، محققان فیسبوک چنین نتیجه گرفته‌اند که بعضی از مشکلات روانی نوجوانان به‌طور مشخص به اینستاگرام و نه شبکه‌های اجتماعی به معنای وسیع کلمه، مربوط است. این مسئله به خصوص در موضوع «مقایسه اجتماعی» خود را نشان می‌دهد که آن هنگامی است که «کاربران بر این متمرکز می‌شوند که چطور ثروت، ظاهر و موفقیت آنهاست که در این پلتفرم باعث بالا رفتن در نسبت با سایرین می‌شود».

این پژوهش‌ها زیر دست مدیران عالی‌رتبه فیسبوک رسیده بودند و در گزارشی در سال ۲۰۲۰ به مدیرعامل این شرکت، مارک زاکربرگ، به این پژوهش‌ها استناد شده بود.
نیوتون مدیر روابط عمومی اینستاگرام اعلام کرده است که اینستاگرام «به‌طور فزاینده بر روی پیامد‌های منفی مقایسه اجتماعی و تصور منفی از بدن متمرکز شده است».
با این حال نگرانی‌ها آنجایی افزایش پیدا می‌کند که فیسبوک در چند ماه اخیر از برنامه‌های خود برای ساخت نسخه‌ای از اینستاگرام برای کودکان زیر ۱۳ سال صحبت کرده است و با وجود انتقادات گسترده والدین و قانون‌گذاران در این مسیر پیش رفته است.