Gerdab.IR | گرداب

نگرانی نهاد‌های نظارتی از مشابهت عملکرد صرافی‌های کریپتو و بانک‌های سنتی

نگرانی نهاد‌های نظارتی از مشابهت عملکرد صرافی‌های کریپتو و بانک‌های سنتی
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس به افراد این امکان را می‌دهد تا با قرض دادن ارز‌های دیجیتال خود، سود دریافت کنند که شرکت‌های مشابه دیگر نیز چندین سال است که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند.

به گزارش گرداب - صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که بازار‌های برتر آمریکا در کمیسیون بورس و اوراق بهادار تهدید کرده‌اند که اگر این شرکت به وام‌دهی خود ادامه دهد از شرکت آن‌ها شکایت خواهند کرد. این صرافی به افراد این امکان را می‌دهد تا با قرض دادن ارز‌های دیجیتال خود، سود دریافت کنند که شرکت‌های مشابه دیگر نیز چندین سال است که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند.

در ماه ژوئیه ۲۰۲۱، چندین دادستان از ایالت‌های مختلف آمریکا از پلتفرم دیگری به نام بلاک‌فای خواستند تا از ارائه‌ی حساب‌های سپرده‌ی سودآور خودداری کند، زیرا این شرکت از این طریق می‌تواند سالانه ۸ درصد سود کسب کند، در حالی که اکثر بانک‌های سنتی فقط ۰.۰۱ درصد سود دریافت می‌کنند. سناتور الیزابت وارن در این رابطه می‌گوید: «ارز دیجیتال سایه‌ای برای بانک‌های فعلی است. هر دو خدمات مشابهی ارائه می‌دهند، اما برخلاف بانک‌های سنتی، از مشتریان از لحاظ مالی حفاظت و حمایت نمی‌شود».

این پلتفرم‌های ارز‌های دیجیتال در دسته‌ی بانک‌ها یا موسسات وام‌دهنده طبقه‌بندی نمی‌شوند، به همین دلیل خارج از محدوده‌ی نظارت فدرال رزرو یا دفتر کنترل‌کننده‌ی ارز که تنظیم‌کنندگان اصلی بانک‌های آمریکایی هستند، قرار می‌گیرند. دن اوری، استاد حقوق و مقررات مالی در دانشگاه کرنل می‌گوید: «این پلتفرم‌ها خدمات بانکی ارائه می‌دهند، اما از لحاظ حقوقی نمی‌توان قوانین بانکی را روی صرافی کوین‌بیس اجرا کرد. اما قوانین مربوط به اوراق بهادار روی پلتفرم‌های ارز‌های دیجیتال قابل اجراست».

آنتونی ترنچف که یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم Nexo است، گفت که احتمالا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به سراغ همه‌ی شرکت‌هایی که از ارز‌های دیجیتال استفاده می‌کنند خواهد رفت. او می‌گوید که کاربران این پلتفرم می‌توانند سالانه تا ۱۲% سود از سپرده‌های مدت‌دار یا دارایی‌های دیجیتالی که به عنوان وثیقه گذاشته‌اند، کسب کنند. به نظر ترنچف، فشار‌هایی که تنظیم‌کنندگان به چنین پلتفرم‌هایی وارد می‌کنند نشان می‌دهد که چقدر صنعت ارز‌های دیجیتال بزرگ و مهم شده است.

با این وجود، این نگرانی وجود دارد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بعضی خدمات را ممنوع اعلام کند. هیلی لنون، مامور سابق رسیدگی به مسائل نظارتی در کوین‌بیس، می‌گوید: متأسفانه، تنظیم‌کنندگان بعضی مواقع هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای به شرکت‌ها درباره‌ی تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند نمی‌دهند. در شرایط‌ایده‌آل، کمیسیون بورس و اوراق بهادار قوانین مستقل و واضحی را تعیین می‌کند، راهنمایی‌های لازم را در مورد توکن‌ها، اعطای وام و بازده محصولات ارائه می‌دهد، اما فعلا چنین شرایطی وجود ندارد. «با این حال، توانایی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای اقدام کردن محدود است، زیرا این آژانس بیش‌تر نگران عدم وجود شفافیت در مورد خطرات احتمالی است.

قوانین اوراق بهادار برای سپرده حساب‌هایی که مانند حساب‌های پس‌انداز سنتی استفاده می‌شوند، اما مانند بانک‌های سنتی تحت پوشش بیمه‌ی سپرده‌ی فدرال نیستند، قابل اجرا نیست. اما اگر واشنگتن قانونی در رابطه با ارز‌های دیجیتال تصویب کند، احتمالا بسیاری از حوزه‌های قضایی دیگر نیز از آن پیروی خواهند کرد.

منبع:
TechXplore